Berlingske Business

Vestas og TDC tager på mens giganterne slankes

C20Cap_business
Det vægtede indeks C20 Cap giver et mere retvisende billede af de danske eliteaktier end det »rå« C20 indeks, mener Nasdaq OMX, som driver fondsbørsen i København. Foto:

Efter knap et halvt år med C20 Cap som det toneangivende danske aktieindeks er der sket en del forskydninger blandt selskaberne.

Halvåret har blandt andet set Vestas stige kraftigt i kurs og TDC udsat for massiv handel i forbindelse med kapitalfondenes store udsalg.

Det har haft sin indvirkning på de to aktiers størrelse i det vægtede C20 Cap-indeks, ligesom kursfald i Novo Nordisk, FLSmidth og Carlsberg også tydeligt har påvirket sammensætningen.

Novos placering som den tungeste aktie i indekset er der dog ikke pillet ved, og placeringerne lige efter indtages stadig af Danske Bank, Carlsberg og Mærsk B.

Til gengæld er alle de fire topaktiers vægt i indekset blevet reduceret over de seks måneder, og indeksets fire »letteste« aktier har taget på, så vægtfordelingen mellem de 20 aktier er alt i alt blevet mere lige.

C20 Cap-indekset overtog 4. februar 2013 status som det toneangivende danske aktieindeks fra det klassiske C20-indeks. C20 Cap-indekset begrænser enkelte aktiers vægt, eller indflydelsen på kursudviklingen, og er dermed mere balanceret og et bedre billede på den samlede udvikling blandt danske aktier end det rå C20-indeks, mener Nasdaq OMX Copenhagen, der står bag fondsbørsen i København.

Rent teknisk foregår begrænsningen ved, at Nasdaq OMX to gange om året »nulstiller« Cap-indekset, så ingen aktie vejer mere end 15 procent. I de seks måneder efter kan de dog stige i værdi til maksimalt 20 procent af indekset uden at blive nulstillet.

C20 Cap-indekset blev skabt i indeks 400 den 25. november 2011. Det er siden steget til at ligge omkring indeks 588 tirsdag. Højest nogensinde nåede det 28. maj, da indekset ramte 596,41.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen