Berlingske Business

Vestas blæste de andre aktier i C20 omkuld i august

Vestas
Foto:

Vindmølleselskabet Vestas endte i den sidste sommermåned helt i toppen af eliteindekset på Københavns Fondsbørs, C20 Cap.

Selskabets aktie blæste en kursgevinst hjem på omkring de 19 pct. Det viser en gennemgang af eliteindekset, som Spar Nord har lavet.

»Det forgangne kvartal var for Vestas vedkommende præget af et højt aktivitetsniveau, der sammen med det rette miks af projekter resulterede i en ekstraordinær høj overskudsgrad og dermed væsentlige højere indtjening på bundlinjen,« siger aktieanalytiker Mikkel Duus-Hansen, Spar Nord.

»Når man så ydermere tilføjer det solide halvårsresultat med bedre udsigter for resten af året og en opjustering af samtlige finansielle mål for Vestas i 2016, så står man med en meget attraktiv aktie, og det blev belønnet med en kursstigning på 10 pct. - alene på dagen, hvor regnskabet blev offentliggjort. Efterfølgende er aktiekursen så steget yderligere,« siger Mikkel Duus-Hansen.

Stock market graph

Vestas kom med regnskab for andet kvartal 18. august, og efterfølgende har de fleste aktieanalytikere opjusteret af kursmålet for Vestas-aktien, og 15 ud af 23 aktieanalytikere har en købsanbefaling på Vestas-aktien.

I den anden ende af indekset endte medicinalkoncernen Novo Nordisk i en noget uvant rolle. Aktien faldt i august med knap 16 pct. Og kursfaldet hænger Spar Nord også op på Novos kvartalsregnskab, der blev offentliggjort 5. august.

»Overordnet var resultatet nogenlunde som ventet, men en nedjustering af selskabets salgsvækst for 2016 var en kold spand vand i hovedet på investorerne - og analytikerne. Novo Nordisk har med mange års solide resultater et højt tillidsniveau hos investorerne. Det er på den baggrund, at aktien fik en hård medfart og er faldet med knap 16 pct. efter halvårsregnskabet,« siger Mikkel Duus-Hansen.

Billede

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen