Berlingske Business

Vestas-aktien stiger efter markant opjustering

Vestas ansætter 400 arbejdere i Colorado
Overskrift
Foto: Henning Bagger Foto:
 

Vestas præsenterede til morgen et stærkt regnskab for første kvartal. Det har strakt fået aktien til at stige pænt.

Vestas-aktien starter dagen med et hop opad, efter vindmøllegiganten tidligere på morgenen præsenterede et glimrende regnskab.

Aktiekursen steg fra åbningen af aktiemarkedet med 6 procent, og er siden faldet til omkring 3-4 procent.

Første kvartal er traditionelt svagt hos Vestas, men denne gang har resultatet været overraskende godt og ordrebogen bugner. Det har fået Vestas til at opjustere forventningerne til hele årets omsætning med 1 milliard euro til 8,5 milliarder euro. Sydbank-analytikeren Jacob Pedersen er ikke overrasket over, at regnskabet har fået aktiekursen til at stige.

»Det er et usædvanligt stærkt regnskab på alle punkter,« siger han.

»Det har traditionelt ikke været usædvanligt med røde tal hos Vestas i første kvartal, så sidste år klappede vi i hænderne over et resultat på to millioner euro. Denne gang leverer de 56 millioner euro og opjusterer forventningerne til resten af året. Det er et helt ekstremt stærkt signal til investorerne.«

Vestas skruer op for forventningerne til 2015

Flere analytikere havde inden dagens regnskab ventet, at en opjustering var undervejs.

Opjusteringerne kommer efter et første kvartal, der var markant bedre end samme kvartal sidste år, som ellers ikke var nogen skuffelse. Omsætningen steg med 18 procent i forhold til sidste år til 1,51 milliarder euro.

Driftsresultatet endte på 79 millioner euro inden særlige poster, hvilket var 39 millioner euro bedre end sidste år. Samtidig går Vestas fra et overskud i sidste års første måneder på 2 millioner euro til et overskud på 56 millioner euro i år.

Vestas regnskab

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen