Berlingske Business

Verdens oliebroderskab skærer i produktionen

AUSTRIA OPEC CONFERENCE
Formand for OPEC Mohamed Hamel, OPEC præsident Qatars energiminister Mohammed bin Saleh al-Sada og OPEC genealsekretær rMohammad Barkindo Foto:

En kilde i Opec fortæller til nyhedsbureauet Reuters, at medlemslandene onsdag er blevet enige om at mindske den daglige olieproduktion fra 33,6 mio. tønder til 32,5 mio.

 

Det er første gang siden 2008, at foreningen af olieeksporterende lande, Opec, har valgt at skære i den daglige olieproduktion.

Olieprisen er faldet markant siden midten af 2014, hvor en tønde olie hentet i Nordsøen blev solgt for et pænt stykke over 100 dollar.

Nu er prisen langt under det halve, og det gør ondt i lande som Saudi-Arabien, der har baseret mere eller mindre hele sin økonomi på oliepenge.

En delegeret ved Opec-mødet i Wien bekræfter ligeledes oplysningen til nyhedsbureauet Bloomberg.

En aftale om sænkelse af olieproduktionen er dog ikke blevet bekræftet fra officielt hold.

Det ventes, at der bliver et officielt pressemøde klokken 16 onsdag.

Bloomberg skriver, at prisen for en tønde Nordsø-olie steg 7,6 pct. til 49,9 dollar, umiddelbart efter at medierne begyndte at skrive om den nye aftale.

Når sammenslutningen er solidarisk har den stor indflydelse på olieprisen. Eksempelvis tredoblede organisationen olieprisen i 1973, da man skar voldsomt i produktionen.

Det resulterede i Danmark i billøse søndag.

Opec, der blev startet i 1960, producerer lidt over 40 pct. af al den olie, der bliver brugt i verden.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen