Berlingske Business

Velux-direktør: Det vil tage ti år at genskabe tilliden til Rusland

velux
Foto:

Forholdet mellem de vestlige lande og Rusland har lidt så stor skade, at det vil tage mange år at genopbygge tilliden, vurderer topchef i Velux, Jørgen Tang-Jensen.

Kløften mellem Vesten og Rusland er afgrundsdyb, og det kan tage ti år at bygge en bro, der kan nå hele vejen over.

Sådan ser Velux-topchef Jørgen Tang-Jensen på det store marked mod øst.

Velux meldte hurtigt og klart ud sidste år, at virksomheden ville trække pengene hjem til Danmark fra Rusland lige så hurtigt, som de kom i kassen. Nu går vinduesdirektøren et skridt videre.

»Jeg tror, at den grundlægende tillid, der er opbygget siden Murens fald mellem Vesten og Rusland, har lidt meget alvorlig skade. Der kan godt gå ti år med at genopbygge den tillid,« siger Jørgen Tang-Jensen om Ruslands annektering af Krim sidste år, som satte gang i en lavine af begivenheder med sanktioner fra Vesten og russisk stop for import af mange vestlige varer som modsvar.

»Selv om præsident Putin i morgen vendte på en tallerken og beklagede, ville der gå mange år, før Vesten igen vil have den tillid til Rusland, som man byggede op i årene efter Murens fald. Vi var nået meget langt i forholdet til Rusland. Så meget desto større er skuffelsen over, at Rusland nu viser sig at være noget andet,« siger Jørgen Tang-Jensen.

Mejeri

I Velux ser topledelsen dystert på det russiske marked de næste mange år.

Jeg tror, at den grundlægende tillid, der er opbygget siden Murens fald mellem Vesten og Rusland, har lidt meget alvorlig skade. Der kan godt gå ti år med at genopbygge den tillid

Jørgen Tang-Jensen, koncernchef Velux
DEL CITAT

»Vi tror, at byggeriet i Rusland vil blive hårdt ramt i en længere årrække fremover. I den russiske økonomi er byggeriet, som det også er tilfældet i mange andre økonomier, en regulator, der skrues på, når der er økonomisk usikkerhed,« siger Jørgen Tang-Jensen.

Velux mærker dog endnu ikke et fald i efterspørgslen på sine ovenlysvinduer i hverken Rusland eller Ukraine, men det skyldes noget andet.

»Vi er faktisk i den situation, at vores salg både sidste år og nu er usædvanligt fint. Både i Rusland og i Ukraine. Det er vi selv lidt overraskede over, og det har vi prøvet at undersøge. Konklusionen er, at Velux-vinduer er ligesom hård valuta. Det har en fast værdi. Derfor køber folk også vinduer, fordi de tror mere på, at de kan holde værdien, end de tror på værdien af rublen, som de flere gange har oplevet er devalueret,« siger Tang-Jensen.

Mandag2

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen