Berlingske Business

Velstanden i Danmark står stille

lambo_MLA_Oersted_artikel.jpg
Vi er ganske velstående i Danmark, men træerne vokser ikke ind i himlen. Faktisk falder vi nedad på ranglisten over verdens rigeste lande. Foto:

Andre landes befolkninger bliver rigere og kan putte flere varer i indkøbskurven.

Danmark er på bare et enkelt årti gledet ned fra en sjetteplads over de mest velstående lande til en foreløbig 12.-plads. Det viser nye tal fra den internationale organisation OECD, der tæller 30 af de rigeste lande i verden. Og alt tyder på, at nedturen ikke slutter der, for OECD vurderer, at Danmark får den fjerdelaveste vækst frem til 2017. Det skriver Børsen.

Mads Lundby Hansen, cheføkonom i Cepos, er alvorligt bekymret for velstandsdykket.

»Vi er gået ned til den laveste placering på velstandsranglisten i 32 år, og vi kommer også til at gå yderligere ned, hvis vi ikke gør noget. Den gode nyhed er så, at vi rent faktisk kan gøre meget selv for at klatre op ad listen igen, hvis bare den politiske vilje er der,« siger han.

Mads Lundby Hansen understreger, at OECD-tallene om, hvordan økonomierne har udviklet sig justeret for købekraft, endegyldigt må hamre en pæl gennem myten om, at Danmark har redet på den store højvækstbølge forbi andre lande de seneste år. Det er lige omvendt. Danmark har faktisk haft den fjerdelaveste vækst i OECD i perioden.

Problemet er især, at danskerne har meget svært ved at blive mere effektive på jobbet i forhold til folk i andre lande.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen