Berlingske Business

Valuta: Dollar taber en smule terræn til euro

Den europæiske fællesvaluta fortsætter onsdag de seneste dages tendens med at øge afstanden til den amerikanske dollar, der dog i det store billede er styrket markant over for euro de seneste måneder.

Det er fortsat efterdønninger fra sidste uges møde i den amerikanske centralbank, Federal Reserve, som påvirker udviklingen, skriver Bloomberg News.

I forbindelse med rentemødet reducerede beslutningstagerne i centralbankens rentekomité deres medianskøn for den toneangivende rente ultimo 2015 til 0,625 pct. fra 1,125 pct.

- Dollar bliver fortsat justeret som følge af det mere dueagtige møde i FOMC (Den amerikanske centralbanks pengepolitiske komité, red.). Det er endnu ikke helt klart, at en nedadgående korrektion i den nærmeste fremtid er helt afsluttet, siger Lee Hardmann, der er valutastrateg hos Bank of Tokyo-Mitsubishi UFG i London, til Bloomberg News.

Derudover er der onsdag offentliggjort et svagt nøgletal for varige forbrugsgoder i USA. Ordreindgangen faldt med 1,4 pct. på månedsbasis i februar, hvilket var en jævn stor overraskelse, da økonomer adspurgt af Bloomberg News havde regnet med en stigning på 0,2 pct.

Samtidig blev fremgangen i januar nedrevideret, så der blot var tale om en fremgang på 2,0 pct. mod 2,8 pct. i den første opgørelse.

En euro koster onsdag eftermiddag 1,0988 dollar, hvilket er en styrkelse på 0,44 pct. i forhold til tirsdag eftermiddag, hvor der gik 1,0940 dollar for en euro. Set over hele 2015 er dollar dog styrket med omkring 9 pct. over for euro.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen