Berlingske Business

USA/åbning: Olieservicefirmaer stiger trods aflyst fusion

De amerikanske aktiebørser har startet ugen - og maj - med marginale plusser i de toneangivende indeks. Der er fra åbningen fokus på Baker Hughes og Halliburton, efter at de to selskaber i weekenden droppede deres fusion. Begge aktier stiger dog i åbningshandlen.

Efter fem minutters handel ligger det brede S&P 500-indeks 0,2 pct. højere i 2068,46 efter et fald fredag på 0,5 pct.

Modstand hos konkurrencemyndighederne og vanskelige markedsforhold for olieindustrien fik søndag Baker Hughes og Halliburton til at aflyse deres flirt og planlagte fusion, der blev estimeret til en værdi af 28 mia. dollar.

Aflysningen betyder, at Halliburton må til lommerne og betale Baker Hughes 3,5 mia. dollar i kompensation. Baker Hughes har efterfølgende meldt ud, at det vil bruge en del af de penge til at tilbagekøbe egne aktier for 1,5 mia. dollar og nedbetale virksomhedsgæld for 1 mia. dollar.

Investorerne virker ikke synderligt bekymrede over den glippede fusion. I hvert fald stiger aktien i Baker Hughes fra handelsstart 2,6 pct., og Halliburtons aktie suser op med 2,4 pct. i den indledende handel.

ORACLE LÆGGER KØBSTILBUD PÅ SOFTWAREFIRMA

Andetsteds forsøger it-selskabet Oracle sig med et købstilbud på Opower, hvis aktionærer har fået et tilbud på 10,30 dollar per aktie svarende til en præmie på 30 pct. i forhold til fredagens lukkekurs for aktien. Tilbuddet værdisætter Opower, der laver cloud-baseret software til forsyningsselskaber, til 532 mio. dollar.

Opower stiger fra start 30,5 pct. til kurs 10,31 dollar, mens aktien i Oracle handles 0,1 pct. højere i 39,90 dollar.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen