Berlingske Business

USA: Forbrugerpris-vækst aftog og detailsalg skuffede i april

USA-STOCKS/
Arkivfoto. De amerikanske forbrugerpriser viste en opbremsning i stigningstakten i april, mens detailsalget ikke steg nær så meget som ventet. REUTERS/Brendan McDermid Foto:

De amerikanske forbrugerpriser viste en opbremsning i stigningstakten i april, mens detailsalget ikke steg nær så meget som ventet.

De amerikanske forbrugerpriser viste en opbremsning i stigningstakten i april, mens detailsalget ikke steg nær så meget som ventet.

Det fremgik af data fredag, hvor de danske finansielle markeder var lukkede.

Godt nok steg de overordnede forbrugerpriser som ventet 0,2 pct. i april i forhold til måneden før, hvor der var tale om prisfald på 0,3 pct. Men set i forhold til samme måned året før steg forbrugerpriserne 2,2 pct. eller lidt mindre end ventet blandt økonomerne, der havde estimeret en stigningstakt på 2,3 pct. efter en stigning på 2,4 pct. i marts.

EmmanuelMacron

Kigger man på kerneforbrugerpriserne, der fraregner fødevare- og energipriserne, var der tale om en stigning på 0,1 pct. i april forhold til måneden før.

På årsbasis steg kerneforbrugerpriserne 1,9 pct. Begge tal udvikledes sig dermed i en lavere takt en ventet, idet analytikerne havde forudset stigninger på henholdsvis 0,1 pct. og 2,0 pct.

Også detailsalget skuffede. Salget steg 0,4 pct. i april, men analytikerne havde imødeset en stigning på 0,6 pct. oven på marts måneds fald i salget på 0,2 pct.

Og justeres der for det volatile bilsalg, steg salget 0,3 pct. mod de ventede 0,5 pct.

Begge kategorier viste samtidig en markant nedjustering af detailsalget i marts.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen