Berlingske Business
11:15Svensk storbank falder på børsen trods god indtjening

Unge investorer kræver ordentligt miljø, sociale forhold og ledelse – og får højere afkast

His business growth and progress . Mixed media

Investorer under 35 år kræver social og miljømæssig ansvarlighed. En omfattende undersøgelse viser, at de tilmed får det bedste afkast.

Børnearbejde, lækkende boreplatforme og korruption er absolut no-go for den unge generation af investorer. En ny undersøgelse fra kapitalforvalteren Schroders, der er fortaget blandt 20.000 investorer i 28 lande, viser, at investorer under 35 år – den såkaldte millennium-generation, lægger større vægt på miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige faktorer (ESG) end investorer over 35 år.

»Interessen for ESG og corporate governance-spørgsmål hos investorerne ser kun ud til at fortsætte med at vokse, når man ser, hvor vigtigt spørgsmålet er for millennium-generationen. Afkast er stadig den vigtigste faktor, men ESGs betydning for investorerne betyder, at området er så vigtigt, at ingen rådgivere kan ignorere det,« siger Jessica Ground, Global Head of Stewardship - ESG hos Schroders.

Hun henviser til undersøgelsen, der blandt andet viser, at unge investorer vægter spørgsmål som fattigdom og klimaforandringer højere end ældre investorer.

Millennium-generationen vurderer vigtigheden af disse faktorer til at være 7,2 på en skala til ti, mens ældre investorgrupper vurderer vigtigheden til 6,4 på samme skala.

Thomas Mitchell

Samtidig viser undersøgelsen, at millennium-generationen er mere tilbøjelig end de ældre til aktivt at trække midler ud af virksomheder med dårlige ESG-resultater.

Eksempler på det kan være fremstilling af eller handel med våben, eller virksomheder der er knyttet til undertrykkende regimer.

Noget kan endda tyde på, at de socialt- og miljømæssigt ansvarlige investorer ikke bare kan sove med god samvittighed – de vinder også et højere afkast, end hvis de havde investeret i mindre ansvarlige virksomheder.

Det er konklusionen på en undersøgelse, som kapitalforvalteren Spar­invest foretog i september blandt 5.000 virksomheder.

Billede

Analysen er fortaget på baggrund af data fra MSCI-indekset og viser, at virksomheder med den højeste ESG-bedømmelse (AAA) af MSCI, havde leveret et årligt afkast på 12,5 procent siden 2011. Omvendt havde virksomhederne med den dårligste bedømmelse (CCC) leveret et afkast på 6,8 procent.

»Det viste sig, at de virksomheder, der blev bedømt højest i forhold til ESG også klarede sig markant bedre målt på afkast,« siger Morten Rønnow Tandrup, analytiker i Sparinvest. Han forklarer, at billedet er endnu tydeligere på udviklingsmarkederne, hvor virksomheder med den stærkeste ESG-profil leverede et årligt afkast på 23,8 procent mod 4,5 procent i de dårligste virksomheder. For investorer er ESG altså også en slags risikominimering:

»Det minimerer risikoen for at investere i virksomheder, der ender i situationer såsom Deep Water Horizon,« siger Morten Rønnow Tandrup med henvisning til BPs boreplatform, der brændte i 2010 og kostede olieselskabets investorer milliarder af dollar.

26BUSStoette-til-sort-energ.jpg

I Dansk Aktionærforening vækker det glæde, at den yngre generation tilsyneladende tager ESG-investeringerne til sig.

»Det rammer virksomhedernes omdømme negativt, hvis man går på kompromis med eksempelvis miljømæssige eller sociale hensyn. Det er mit klare indtryk, at det sidder fast i hovedet på de unge investorer,« siger Leonhardt Pihl, direktør i Dansk Aktionærforening.

Bohrs Tårn

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen