Berlingske Business

Ukendt magtfaktor tager roret i børsnoterede selskaber

ISS
ISS CFO, Heine Dalsgaard Foto:

Der er en ny gruppe ansigtsløse aktører med stor magt på vej til de store danske selskabers generalforsamlinger, hvor de med store stemmetal vil udøve indflydelse.

Det drejer sig om de såkaldte proxy-rådgivere, der bliver betalt af udenlandske storinvestorer for at stemme via fuldmagt på generalforsamlinger.

Det skriver dagbladet Børsen.

Organisationer som ISS, der står for Institutional Shareholder Services, bliver som proxy-adviser betalt af udenlandske investorer, såsom fonde og andre institutionelle investorer, for at sætte sig ind i selskaberne og udøve indflydelse via stemmer på generalforsamlingerne.

Servicekoncernen ISS fik resultat på over en milliard

Den tendens er stærkt stigende. I 2011 var procentdelen af kapital fra udenlandske investorer på C20-selskabers generalforsamlinger på 19 pct., mens det tilsvarende tal for 2015 er 37 pct. DSV er en af de virksomheder, der mærker ændringen.

»Vi kan konstatere, at ISS og andre proxy-advisere har en meget stor magt«, udtaler Flemming Ole Nielsen, chef for investor relations i DSV, til dagbladet Børsen.

ISS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen