Berlingske Business

Ugebrev om Coloplast-aktien: Kursen er løbet fra virkeligheden

coloplast
Coloplast handles i dag som om de mulige tab i USA er et afsluttet kapitel, men det er ikke nødvendigvis tilfældet, konstaterer ugebrevet.

Efter den massive kursstigning de seneste tre måneder er Coloplast igen blevet en dyr aktie i sammenligning med konkurrenterne. Det skriver Økonomisk Ugebrev Formue.

Coloplast er de sidste tre måneder steget 22 pct. og lukkede fredag i 556 kr.

Ifølge ugebrevet har Coloplast nu en ventet Price/Earning for 2016 på 31,4 (branchemedian 20,4), mens ventet EV/EBIT i 2016 er 22,6 (branchemedian 17,0). EV/EBIT fortæller om selskabets pris set i forhold til den bagvedliggende indtjening.

- Coloplast handles i dag som om de mulige tab i USA er et afsluttet kapitel, men det er ikke nødvendigvis tilfældet, konstaterer ugebrevet og tilføjer:

- Man har naturligvis hensat det beløb til mulige tab, som man anser for rigtigt ud fra de oplysninger man har på nuværende tidspunkt, men samtidig tages i årsregnskabets note 18 forbehold.

Lars Rasmussen

Der står: "Den samlede omkostning er opgjort på baggrund af en række skøn og vurderinger og er derfor forbundet med betydelig usikkerhed. Der kan således ikke gives sikkerhed for, at beløbet ikke ændres væsentligt over tid."

Den kraftige stigning i aktiekursen betyder ifølge ugebrevet, at Coloplast i dag handles uden en risikorabat i forhold til retssagerne i USA, og samtidig til højere forventninger end konkurrenterne.

anders lonning

- På den baggrund ser vi ikke noget kurspotentiale ved den aktuelle kurs, konstaterer ugebrevet, der også finder støtte hos analytikerne.

- Denne skepsis deles af flertallet af aktiens 23 analytikere, da kun 43 pct. af dem giver Coloplast en købsanbefaling mod 61 pct. for tre måneder siden. Samtidig er antallet af salgsanbefalinger steget fra 17 pct. til 30 pct., oplyser ugebrevet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen