Berlingske Business

Ugebrev: Ny Microsoft-software kan presse salget

Web Developer's laptop
Columbus-aktien er i år steget 86,6 pct., og ifølge Økonomisk Ugebrev handler aktien nu til en price/earning-multipel - kurs i forhold til indtjening - på 17,2, hvilket overgår gennemsnittet i branchen på 15,7.

Softwarevirksomheden Columbus kan stå over for et lettere udfordrende halvår, da Microsoft i efteråret lancerer en ny software til det system, som en stor del af det danske selskabs software forretning er knyttet til.

Det skriver Økonomisk Ugebrev, der som følge af det forhold og en markant kursstigning på det seneste sænker sin anbefaling af aktien til "hold" fra "køb".

»De fleste virksomheder er lidt lorne overfor at skulle være "prøvekaniner" på den første "release" af en ny version, og Columbus venter derfor, at en del virksomheder vil være lidt tilbageholdende med investeringer, indtil der er rettet op på de første børnesygdommene,« skriver Økonomisk Ugebrev.

Columbus-aktien er i år steget 86,6 pct., og ifølge Økonomisk Ugebrev handler aktien nu til en price/earning-multipel - kurs i forhold til indtjening - på 17,2, hvilket overgår gennemsnittet i branchen på 15,7.

holse

Økonomisk Ugebrev har et kursmål på 11-12 kr. for 2016 for aktien, som fredag lukkede i 12,50 kr., men ser man flere år fremad, ser ugebrevet fine muligheder for yderligere stigninger, såfremt Columbus lever op til selskabets 2020-plan.

Selv om planen løber frem mod 2020, går de finansielle målsætninger kun frem til 2018. De lyder på en gennemsnitlig omsætningsvækst på 10 pct. om året og tilsvarende vækst i driftsmarginen, EBITDA.

HP-REDUNDANCIES/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen