Berlingske Business

Udfordrende fremtid får Novo-aktien til at bløde

aaa
Overskrift
Foto:
 

Novo Nordisk præciserede i regnskabet sine finansielle målsætninger, og det brød investorerne sig ikke om.

Novo Nordisk-aktien lukkede onsdag med et fald på 7,6 procent på fondsbørsen.

Det er på trods af, at selskabet tidligere på dagen præsenterede et overskud på knap 35 milliarder for 2015 i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.

Smedegaard

Årsagen til de nedadvendte mundvige skal formentlig findes i regnskabets afsnit om forventningerne til 2016 og årene frem.

I år forventer ledelsen meget forsigtigt, at man opnår en salgsvækst på 5-9 procent og en tilsvarende fremgang i driftsresultatet.

På sigt forventer man tocifret vækst de kommende år, hvilket er lidt vagere end tidligere udmeldinger, og det er formentlig det, som er årsag til kursfaldet.

Novo-direktør er på vej ind i Carlsbergs bestyrelse

Novo kan derimod glæde sig over et rekordhøjt overskud. Blandt Novos produkter er det særligt diabetesmidlet Victoza, der har bidraget til fremgangen, men salget af selskabets moderne insuliner er også steget med 22 procent.

Kigger man på regionerne særskilt, har Novo Nordisk øget sit samlede salg i Nordamerika med 32 procent i danske kroner.

Regnskabet blev udsendt omkring en time før børsåbning klokken 9, og få sekunder inde i dagens handel var Novo Nordisk-aktien allerede nede med omkring seks procent.

aaa

I løbet af dagen faldt der lidt ro på Novos aktie, da den ved middagstid faldt med omkring fire procent.

Ifølge analytikere er fald i oliepriserne ligeledes med til at lægge en dæmper på stemningen på de finansielle markeder rundt om i verden.

Det betød, at C20 Cap-indekset endte dagen 2,7 procent. Samlet har eliteindekset siden nytår oplevet et fald på lidt over syv procent.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen