Berlingske Business

Udenlandske hedgefonde i milliardsats på dansk aktiedyk

Trods omlægning lever Nilfisk-ejer op til forventningerne NKT-o
ARKIVFOTO. NKT Holdings bestyrelsesformand Jens Due Olsen. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2016) Foto:

Danske virksomheder er under angreb fra hedgefonde, der spekulerer i shortselling. Investorer fra primært London og New York har satset 25 mia. kr. på kursfald i danske aktier mod 5 mia. kr. for tre år siden. Ifølge tal fra Finanstilsynet svarer det til 1 pct. af det samlede danske aktiemarked.

Det skriver Børsen.

i kabelvirksomheden NKT er mere end hver tiende aktie shortet, hvilket gør, at aktiens udsving kan blive langt større, end hvad selskabet synes rimeligt. Men NKTs bestyrelsesformand, Jens Due Olsen, mener ikke, at man kan tage hensyn til kortsigtede interesser.

»Hvis der er nogen, der vil have, at vi driver værdi på kort sigt, så må de finde nogle andre til at passe arbejdet. Vi har ordretørke i øjeblikket, og det er også det, som helt eller delvist afspejler sig i aktiekursen, men vi har fine forventninger til, at det marked vender,« siger Jens Due Olsen til Børsen.

NKT er sammen med selskaber som Bavarian Nordic og Pandora de mest shortsolgte danske aktier. Hos Bavarian Nordic er cirka 14 pct. af aktiekapitalen shortsolgt, mens omkring 10 pct. af Pandoras aktiekapital er shortet. De to selskabers formænd har dog ikke ønsket at udtale sig om situationen.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen