Berlingske Business

Uber forbereder sig på børsnotering efter overskud i første kvartal

UBER-RESULTS/
Foto:

Transportvirksomheden Ubers omsætning er steget med 70 pct., viser tal fra selskabets førstekvartalsregnskab. Uber forbereder sig nu på at blive børsnoteret.

Det skriver The Wall Street Journal.

Ubers omsætning steg med 70 pct. sammenlignet med sidste år og er steget til 2,59 mia. dollar (16,5 mia. kr.), mens antallet af bruttobookinger er steget med 55 pct.

Transportvirksomheden har øget sit overskud på 2,46 mia. dollar, sammenlignet med sidste års tab på 847 mio. dollar, primært på grund af et salg af selskabets sydøstasiatiske og russiske afdelinger, svarende til 3 mia. dollar. Hvis ikke for salget ville Uber have tabt 550 mio. dollar.

Sammenlignet med selskabets fjerdekvartalsregnskab er stigningerne beskedne - en øget omsætning på 7,5 pct. og en stigning i bruttobookinger på 4,3 pct.

- Vi har planer om at geninvestere endnu mere aggressivt i år i både vores kerneforretning såvel som vores store satsninger som Uber Eats på et globalt plan, siger Dara Khosrowshahi, der er administrerende direktør i Uber, i en selskabsmeddelelse ifølge Wall Street Journal.

Uber udtalte onsdag, at et konsortium bestående af Coatue Management, Altimeter Capital og TPG Capital er klar til at købe aktier for 400-600 mio. dollar, svarende til 40 dollar per aktie, hvilket implicit antyder en værdisættelse på 62 mia. dollar.

En markant stigning i forhold til de 33 dollar per aktie, som det japanske telekommunikations- og internetvirksomhed Softbank betalte tilbage i januar. Softbank ejer 15 pct. af Uber.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen