Berlingske Business

Tyskland sætter rekord på handelsbalancen

GERMANY-STORE/
Rekordoverskuddet giver grund til jubel i Tyskland, der efter en svaghedsperiode for 10 år siden er tilbage som Europas ubestridte økonomiske lokomotiv. Men faktisk er overskuddet så stort, at det helt paradoksalt er ved at blive et problem, vurderer Jacob Graven. Foto:

Tysklands handelsoverskud satte i juni rekord med et overskud på 24 mia. euro, hvilket er det største nogensinde.

Det siger cheføkonom i Sydbank, Jacob Graven, i et notat.

Landets eksport faldt i sommermåneden mere end ventet med en tilbagegang på 1 pct. Til sammenligning ventede analytikere, at faldet ville være på 0,3 pct.

Importen overraskede, da den faldt 0,5 pct. Analytikere havde ifølge Bloomberg havde ventet en vækst på 0,5 pct.

GERMANY-INDUSTRY/

Ifølge Jacob Graven viser den tyske rekord, at landets konkurrenceevne igen er stærk, og at en svag euro giver de tyske eksportvirksomheder en god fordel. Også faldene oliepriser har betydning for rekorden, da landet er nettoimportør af olie, skriver Jacob Graven i notatet.

Men det er ikke uproblematisk, at Tyskland nu kan prale med den rekord.

- Umiddelbart giver rekordoverskuddet grund til jubel i Tyskland, der efter en svaghedsperiode for 10 år siden er tilbage som Europas ubestridte økonomiske lokomotiv. Men faktisk er overskuddet så stort, at det helt paradoksalt er ved at blive et problem, vurderer Jacob Graven.

GERMANY-DAILYLIFE/

Tyskland har de seneste klart overskredet EU-reglerne om at et overskud ikke må udgøre mere end 6 pct. af BNP og med dagens tal er godt på vej til at gøre det igen.

EU's tankegang er, at hvis et lands betalingsbalanceoverskud konstant er stort, så sker det på bekostning af andre lande.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen