Berlingske Business

Tyskland: Ifo-indeks varsler bedre tider - senere på året (NY)

Den tyske ifo-konjunkturindikator steg til 83 i januar fra 82,6 i december. Det var overraskende og varsler bedre tider senere på året. et vurderer Nordea i en kommentar.

Indikatoren afspejler de tyske industrilederes tillid til økonomien og offentliggøres af ifo-instituttet. Estimatet var på 81 og var medianen af 37 estimater, som Bloomberg News havde indsamlet. Estimaterne lå fra 79 til 88,2.

- Selvom niveauet for Ifo-indikatoren fortsat er historisk lavt, er det positivt, at de tyske erhvervsledere ser mere positivt på fremtiden. De mange hjælpepakker, hvoraf den seneste, der blev vedtaget tidligere på måneden, indebærer en finanspolitisk stimulans på ca. 1,3 pct. af BNP såvel i år som i 2010, har med stor sandsynlighed haft betydning, ligesom de markante rentesænkninger fra alverdens centralbanker og det markante fald i råvarepriserne også spiller ind, skriver cheføkonom HJelge Perdersen Nordea i en kommentar.

Nordea venter, at erhvervsklimaet bedres yderligere over de kommende måneder bl.a. i takt med, at ECB sænker renten yderligere til 1,5 pct. i marts fra det nuværende historisk lave niveau på 2 pct.

- Så selvom krisen kradser, bekræfter dagens tal vores forventning om, at der er trods alt er bedre tider i vente senere på året, konkluderer han.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen