Berlingske Business

Tyrkiske lira falder yderligere efter japanske investorer sælger ud

BOSNIA TURKEY ELECTION CAMPAIGN
Foto:

Den tyrkiske møntfod, lira, fortsætter sin tur ned, efter at japanske privatinvestorer er begyndt at sælge ud af deres beholdninger.

Det skriver Bloomberg News.

Nyhedsbureauet skriver, at de japanske investorer har et rygte om at lave dristige investeringer i eksempelvis tyrkiske obligationer, der giver afkast på 14 pct., mens investorerne ikke bekymrer sig høj inflation eller underskud på betalingsbalancen.

- Høje renter er ofte vigtigere for japanske privatinvestorer end de egentlige fundamentale økonomiske detaljer, selv om investorerne dog ikke ignorerer dem helt, siger Koji Fukaya, der er administrerende direktør i FPG Securities, til Bloomberg News.

- De høje renter vil stadig være populære for de private investorer, da de nærmest ikke får noget afkast derhjemme. Når røgen har lagt sig i Tyrkiet, kan det endda være, at de vender tilbage til den tyrkiske lira, siger Koji Fukaya med henvisning til, at renten er på nulpunktet i Japan.

Salget er ifølge Bloomberg News startet, efter at den tyrkiske præsident, Recep Tayyip Erdogan, i sidste uge sagde, at han vil tage større ansvar for pengepolitikken, hvis han vinder præsidentvalget i juni.

Onsdag morgen koster en lira 23,0913 japanske yen mod 23,8445 yen tirsdag eftermiddag. En dollar koster onsdag morgen 4,7859 lira, mens den tirsdag eftermiddag kostede 4,6527 dollar.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen