Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Turbulent '08 giver flere påtaler på fondsbørsen

Turbulent '08 giver flere påtaler på fondsbørsen - 1
Foto:

Fy fy. Uroen på de finansielle markeder i 2008 har givet væsentligt flere reprimander til børsnoterede selskaber end året før.

Uroen på de finansielle markeder i 2008 har givet væsentligt flere reprimander til børsnoterede selskaber end året før.

I det netop afsluttede år gav Nasdaq OMX Copenhagen 49 påtaler til selskaber noteret på Fondsbørsen mod 32 i 2007. Påtalerne bliver givet, når et selskab ikke opfylder oplysningsforpligtelserne i henhold til børsreglerne.

Ifølge underdirektør og chef for overvågning på Fondsbørsen Erik Bruun Hansen skyldes stigningen i påtaler, at virksomhederne tøver med at offentliggøre dårlige nyheder.

"Det tyder på, at der har været en forsinkelse i meddelelserne, når det drejer sig om negative informationer. Selskaberne er lidt for forsigtige eller langsomme til at melde økonomiske konsekvenser ud, hvis de er negative," siger Erik Bruun Hansen til RB-Børsen.

Svært at forudsige
Og netop størstedelen af årets påtaler har afsæt i for sene udmeldinger om nedjusteringer. Ifølge børsreglerne skal alle selskabsnyheder, der kan være kurspåvirkende, meddeles over Fondsbørsen.

I flere tilfælde vil nedjusteringer af forventninger falde ind under den kategori.

"Vi startede 2008 i optimismens tegn, og virksomhederne havde på det tidspunkt formentlig god samvittighed og turde give gode og præcise meldinger om deres forventninger. Men vi har i 2008 set, at virksomhedernes økonomi er blevet påvirket væsentligt og uventet, og derfor kan det være svært at forudsige årsresultatet," siger Erik Bruun Hansen.

Derfor handler flere af påtalerne om, at informationer om nedjusteringer eller andre økonomiske konsekvenser er kommet for sent ud til markedet.

"Nogle virksomheder har ikke været hurtige nok på aftrækkeren, og det er oftest et spørgsmål om, hvorvidt oplysninger skal komme lidt før eller lidt senere. Men i sidste ende er det os på fondsbørsen, der afgør, om informationerne kommer ud til markedet til tiden," siger underdirektøren.

Men selvom stigningen i antallet af påtaler har været markant fra 2007 til 2008, er det ikke en tendens, der vil fortsætte i 2009, forudser han.

"Vi har set flere sager i 2008, end vi vil se fremadrettet, fordi markederne har været så turbulente. Derfor kan vi ikke tale om en tendens inden for påtaler, men virksomhederne vil være mere forsigtige med at melde noget ud om deres forventninger, end vi har set tidligere," siger Erik Bruun Hansen.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen