Berlingske Business

Tryg-topchef: Grækenland koster på bundlinjen

hubbe
Direktør for TRYG, Morten Hubbe. Foto:

Forsikringskoncernen Tryg har sparket gang i den danske regnskabssæson med et regnskab for andet kvartal 2015, der på de brede linjer stemmer godt overens med, hvad analytikere adspurgt af Ritzau Etimates havde forventet.

Samlet kom forsikringskoncernen ud med overskud før skat på 714 mio. kr., hvor analytikerne havde forventet 740 mio. kr. På det forsikringstekniske resultat landede Tryg på 825 mio. kr. mod forventet 773 mio. kr. - mens selskabet røg helt ned på minus 84 mio. kr. på investeringsafkastet mod forventet 1 mio. kr.

- Man kan sige helt grundlæggende, at Grækenland har sørget for, at vi har fået lidt mere uro på de finansielle markeder, end man havde forventet. Men så ligger der heldigvis i bunden et rigtigt robust forsikringsresultat, hvor vi forbedrer forsikringsindtjeningen, vi forbedrer vores effektivitet - og vores kundemål udvikler sig alle sammen i den rigtige retning, siger koncernchef Morten Hübbe til Ritzau Finans.

bill jørgen huno

Tallene kommer ikke bag på Hübbe - heller ikke tabet på de investeringer, som selskabet laver for at forrente de indbetalte præmier fra kunderne.

- I andet kvartal sidste år var der jo fest på aktiemarkedet, hvor aktierne steg med omkring 5 pct. - alting steg. I andet kvartal i år har vi fået den her rutsjebanetur, som især Grækenland har været kilden til. Selvom vi faktisk har et investeringsafkast, der er bedre end markedets, så falder det med 350 mio. kr. Og det er den store svingfaktor, siger koncernchefen.

Han glæder sig derfor over, at det forsikringstekniske resultat er bedre end markedets forventninger.

- Vores forsikringsforretning leverer et rigtigt robust resultat, som er cirka 5 pct. bedre end det, som analytikerne havde forventet. Og det gør, at med en combined ratio på 82 pct. og et omkostningsniveau, der falder, så leverer vi altså en egenkapitalforrentning på 22 pct., selvom de finansielle markeder har været turbulente. Og det er vi godt tilfredse med, lyder det fra Morten Hübbe.

morten hübbe billede

- Hvis man havde lagt alle sine æg i den kurv, der hedder finansielle markeder, så havde det nok været en sur omgang. Men det viser meget godt, at det jo er på forsikringsmarkedet, vi skal levere varen, understreger han.

Tryg har et langsigtet mål om, at combined ratio, der sætter udbetalte erstatninger i forhold til præmieindtægter, skal ligge på eller under 87 pct. i 2017. I andet kvartal i år lander det på 82,2 pct. Men det betyder ikke, at der er planer om at ændre på målet.

- Sæsonmæssigt er det i første og fjerde kvartal vi har vinterskaderne - især fra Norge - så her ligger combined ratio næsten altid lidt højere, hvor andet og tredje kvartal skal ligge lavere end året som helhed. For første halvår 2015 ligger det på 86,5 - og det er jo ganske tæt på det langsigtede mål, siger Morten Hübbe.

- Og så er der jo også en dark horse i næste kvartal. Det er meget ofte i Q3, man ser de voldsomme skybrud, siger Tryg-chefen.


 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen