Berlingske Business

Trods regulær aktiefest: Sats ikke kun på danske aktier

Aktier
Aktieanalytiker og direktør for Aktieinfo John Stihøj tror, at danskernes trang til at købe hjemlige aktier skal findes i psykologien. At danske aktier er noget, vi er trygge ved, og som vi bedre forstår. Foto:

Handler du med aktier, er det en god idé ikke kun at satse på danske selskaber som Mærsk og Carlsberg. Det gør dig nemlig særligt sårbar over for et dansk kursdyk, forklarer eksperter.

For meget dansk, for stor risiko.

Alt for mange private investorer har alt for mange danske aktier i deres portefølje, og det gør dem sårbare over for et dansk kursdyk.

Sådan lyder advarslen fra en række eksperter, BT har talt med.

Det har ellers ikke været svært at finde danske guldæg til sin aktiekurv de seneste år. De mange private investorer har kun set pilen pege opad for de fleste af deres handler med de børsnoterede danske selskaber.

INDIA-ENVIRONMENT-ENERGY-WIND

Men det har også betydet, at mange af dem, som køber og sælger hjemme ved computeren, sidder med alt for mange rød-hvide aktier i selskaber som Mærsk, Novo Nordisk og Carlsberg.

»De tager en meget stor risiko,« siger Tine Choi Danielsen, seniorstrateg hos Nordea.

Nordea anbefaler sine kunder, at danske aktier højst udgør 25 procent af aktiebeholdningen. Men det tal bliver klart overskredet hos dem, som selv sidder og handler. Og det går imod lærebøgernes og eksperternes anbefaling om, at man skal sprede sin investering for at mindske risikoen.

Også Jyske Bank har samme budskab: At man bør sprede sin beholdning meget mere.

Hvis man for eksempel ligger med 50 procent aktier og 50 procent obligationer, mangler man stadig at placere 25 procent i udenlandske aktier, hvis man følger Nordeas anbefaling. Føler man sig ikke tryg i at søge mod udlandet alene, peger Tine Choi Danielsen på investeringsforeninger som et godt alternativ.

29BUSbagsidefoto.jpg

Også Jens Møller Nielsen, der er direktør i Dansk Aktionærforening, peger på risici. Det danske aktiemarkeds kraftige stigning gør, at man glemmer at hive noget af gevinsten hjem, inden det er for sent, forklarer han.

»Hvis man for eksempel har fået et afkast på 50-100 procent på en enkelt aktie på et år, bliver man nemt fartblind og tror, at det vil fortsætte på samme måde. Det er der aldrig nogen garanti for,« siger han.

I stedet er det vigtigt, at man laver en såkaldt rebalancering af sin portefølje én eller to gange om året. Det vil sige, at man sælger ud af de ting, der er gået godt, og i stedet køber noget andet. Så bevarer man sin risikospredning.

Flemming

Aktieanalytiker og direktør for Aktieinfo John Stihøj tror, at danskernes trang til at købe hjemlige aktier skal findes i psykologien. At danske aktier er noget, vi er trygge ved, og som vi bedre forstår.

Men ifølge John Stihøj skal man ikke langt ud over grænserne for at finde gode, genkendelige selskaber.

»Man bør sprede sig på flere lande, men jeg mener ikke, at man som privat investor skal kloge sig på japanske, kinesiske eller brasilianske aktier. Man skal kun investere i selskaber, hvor man forstår indholdet,« forklarer han og fortsætter:

»Lande som Norge, Sverige, Tyskland og måske USA har jo mange selskaber, man kender, og mange af de aktier er faktisk billigere end mange danske aktier.«

BRITAIN-ECONOMY-PRIVATISATION-ROYALMAIL-FILES

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen