Berlingske Business

Trænerfyring og sløjt spil koster Parken dyrt

FCK_halvår_Business
Salget af Andreas Cornelius har indbragt en stor sum penge til PArken Sport & Entertainment, men resultaterne i den nye sæson og fyringen af Ariël Jacobs har været dyre for fodboldkoncernen. Foto:

Parken Sport & Entertainment opjusterer i sit regnskab for første halvår sine forventningerne til hele året. Havde alt været fryd og gammen i den københavnske storklub, skulle den opjustering dog havde været endnu større.

Det fortæller finansdirektør Thorsten Larsen-Seul til Ritzau Finans.

Koncernen, der dækker over Parken, Fitness.dk og Lalandia, opjusterer sine forventninger til et resultat før skat på 210 mio. kr. fra tidligere 165 mio. kr. Siden sidst er angrebsspilleren Andreas Cornelius dog blevet solgt for 65 mio. kr., og alt andet lige burde den nye forventning være på 230 mio. kr. Sæsonstarten har dog været grum for FC København, der efter seks runder blot har tre point.

»Man behøver vist ikke være insider for at at regne ud, at den mindre gode sportslige udvikling har en effekt på især TV-pengene, der bliver beregnet efter, hvor man ligger i ligaen. Det kommer til at ramme os, at vi sportsligt ikke leverer i øjeblikket,« siger Thorsten Larsen-Seul.

illustration

Det er dog ikke den fulde forklaring. Ud over manglende TV-penge er der skiftet ud på flere topposter, og det koster penge.

»TV-pengene er et stort beløb, men ikke hele forklaringen. Vi har samtidig skiftet direktør i Fitness.dk, vi har taget en ny cheftræner ind, og vi har fritstillet den gamle cheftræner. Det er jo alt sammen noget, der koster i indeværende regnskabsår,« Thorsten Larsen-Seul.

Mens forventningerne til 2013 er justeret for forventningen til færre TV-penge, har Parken Sport & Entertainment ikke sænket de sportslige ambitioner.

»FC Københavns målsætning er altid at vinde Superligaen. Men vi kommer nok ikke til at ligge nummer et efter runde 11, når den første runde TV-penge bliver udbetalt. Men selvfølgelig vil en klub som FC København altid være i spil til at vinde mesterskabet, når vi taler hele sæsonen.«

Parken

Parken Sport & Entertainments regnskab for andet kvartal viste samlede indtægter på 302,9 mio. kr. mod 288,1 mio. kr. i samme periode sidste år. Før amortiseringer, transfer og særlige poster er resultatet svækket til 14,6 mio. kr. fra 19 mio. kr. i andet kvartal 2012.

Resultatet af den primære drift i kvartalet er presset af, at påsken, der er vigtig for Lalandia, faldt i første kvartal i år mod andet kvartal sidste år. Halvår til halvår er resultatet af den primære drift da også øget til 20,2 mio. kr. fra 2,9 mio. kr.

Transfer har dog indbragt 53,9 mio. kr. til klubkassen hvilket har sendt det primære resultat op på 67,5 mio. kr. fra 7,0 mio. kr., mens resultaterne før og efter skat er på 55,2 og 41,4 mio. kr. mod minusser på 6,7 og 5,1 mio. kr. i samme periode sidste år.

»Jeg synes, forretningen kører, som den skal. Vi følger de planer, vi har lagt, men det er klart, at de sportslige resultater og det meget store konkurrencepres i fitness og feriemarkedet presser de enkelte segmenter. Men vores segmenter klarer sig godt i forhold til de planer, vi har lagt,« siger Thorsten Larsen-Seul.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen