Berlingske Business

Torsdagens obligationer: Renten tabte pusten men gik alligevel lidt op

obligationer
Aktie- valutahandel i Danske Bank. Foto:

. Rentestigningerne på det danske obligationsmarked tabte lidt af pusten torsdag eftermiddag, hvor renten på den toneangivende tiårige danske statsobligation sluttede i 0,49 pct. eller 2 basispoint højere end onsdag.

Fra morgenstunden var renten ellers steget 3 basispoint, og det niveau blev der holdt fast i til omkring middagstid, hvorefter det gik roligt nedad for rentekurven. Stabiliseringen af renteniveauet skete uden påvirkning fra makronyheder, ligesom der heller ikke var taler til at påvirke renteudviklingen.

Det var der til gengæld onsdag, hvor Peter Praet, rådsmedlem og cheføkonom i Den Europæiske Centralbank, udtrykte klar tiltro til, at den europæiske inflation er på vej tilbage mod centralbankens målsætning på trods af de seneste vækstskuffelser.

- Markederne bed især mærke i, at Praet signalerede, at ECB på næste uges rentemøde vil tage stilling til, om der er sket tilstrækkelige fremskridt til, at ECB kan afvikle opkøbsprogrammet, siger senioranalytiker Tommy Steg fra Jyske Bank.

I det store perspektiv er det dog ikke tidspunktet for den formelle beslutning, og om den falder i juni eller juli, der er afgørende, men snarere indholdet af beslutningen, påpeger senioranalytikeren.

- Her har vores holdning gennem lang tid været, at ECB kommer med en sidste lille forlængelse af opkøbene i fjerde kvartal - med endnu en halvering af opkøbsomfanget - så QE-programmet vil være afsluttet ved årsskiftet.

- Herefter kan den første renteforhøjelse på 15 basispoint blive en realitet i juni 2019, siger Tommy Steg.

Torsdagens eneste nævneværdige nøgletal kom fra USA i form af antallet af nytilmeldte ledige i sidste uge, der udviklede sig værre end forudset, da 222.000 amerikanske meldte sig som førstegangsledige mod ventet 220.000 ifølge Bloomberg News.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen