Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Torsdagens aktier: Pandora funklede mens C20 gik i rødt

Dårligt humør prægede det danske aktiemarked torsdag, og blandt topaktierne var det kun Pandora og Novo Nordisk, der formåede at stige. Smykkefirmaets investorer blev beroliget af en aktieanalyse, mens diabeteskæmpen fik godt nyt fra USA.

C20 Cap-indekset lukkede dagen med et fald på 0,6 pct. i 1179,52, trukket ned af fald til 18 af 20 aktier. Det afspejlede den negative stemning på Europas børser, hvor kurserne sivede i rødt dagen lang. Bekymring om den politiske situation i Spanien, hug til olieprisen og svage regnskaber fra flere store selskaber i Europa og USA var med til at kvæle aktieappetitten.

- Der er ikke en enkelt stor nyhed, men på tværs af Europa er der lidt lunken stemning. Der kan også være tale om lidt profithjemtagning, siger børsmægler Anne Sophie Riis fra ABG Sundal Collier til Ritzau Finans.

PANDORA I SIT ES

Pandora skilte sig for alvor ud i det sure marked med en stigning på 3,6 pct. til 590,50 kr. Det er den største fremgang i mange uger for juveleraktien, der generelt har blødt på børsen i mere end et år på grund af bekymrende salgstal fra USA.

Torsdag berettede analytikerne fra Carnegie, som også tidligere har vist sig at have stor indflydelse på Pandora-aktiens udsving, dog om gode tegn for smykkesalget.

- Begyndelsen på fjerde kvartal har været bedre med en ekstremt god modtagelse til Disney-kollektionen i Europa, og de store reklamekampagner i USA og Storbritannien har været succesfulde, skriver den svenske investeringsbank, der dog også er bekymret for, om for meget reklame kan skade brandværdien.

Banken fastholder sine 2017-estimater, men sænker alligevel kursmålet for Pandora til 700 kr. fra 800 kr., mens den fortsat anbefaler, at man holder fast i sin Pandora-position.

Dagen bød også på nye indberetning om hedgefonde, der øgede eller reducerede deres satsninger på kursfald i Pandora via såkaldt shortselling. Det er tegn på, at investorerne finder sig til rette i perioden før Pandoras kommende kvartalsregnskab, siger Anne Sophie Riis fra ABG Sundal Collier.

NOVO FIK DET GRØNNE LYS

Novo Nordisk steg også, dog i mere behersket grad, efter at et ekspertpanel under de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, onsdag aften enstemmigt anbefalede godkendelse af Novos nyeste GLP-1-produkt, Semaglutid. Det lover godt for den endelige afgørelse fra FDA, der ventes at ske senest 5. december.

Det løftede Novo-aktien 0,5 pct. til 319,50 kr.

- Kursreaktionen i dag er en afspejling af, at det er indlejret over de seneste dage, forklarer analytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets. Aktien steg blandt andet 5 pct. mandag, efter at briefingdokumenterne til ekspertmødet fjernede en stor del af usikkerheden på forhånd.

ISS strålede på markedet onsdag, men kunne ikke holde dampen oppe torsdag. Serviceselskabet hentede onsdag eftermiddag et guldæg af en kontrakt på 33 mia. kr. over ti år og steg efterfølgende mere end 5 pct.

Det skal analytikerne nu tage med i deres regneark, hvilket kan give fortsat positiv opmærksomhed til aktien, og ABG Sundal Collier har eksempelvis hævet kursmålet for ISS til 300 kr. fra 285 kr., mens anbefalingen "køb" fastholdes, viser data fra Bloomberg News.

ISS-aktien endte dog dagen med et fald på 1,2 pct. til 269 kr.

KONKURRENTNYT I MARKEDET

TDC fik nyt indblik i telemarkedet fra branchekollegaen Telia, der slog indtjeningsprognosen i tredje kvartal. I Danmark faldt Telias nettoomsætning til gengæld en smule på grund af et lavere salg af mobiludstyr.

Det er til gengæld lykkedes for Telia at bremse faldet i antallet af kunder i Danmark. Antallet af mobilabonnementer i Danmark steg med 1000 i kvartalet.

På årsbasis er antallet af mobilkunder ved udgangen af tredje kvartal dog fortsat knap 150.000 personer lavere end for et år siden. Det skal ses i sammenhæng med, at Telia i andet kvartal i år havde en stor udrensning blandt sine mobilkunder som følge af selskabets beslutning om ikke længere at sælge taletidskort og kun gå over til kunder med fast binding.

TDC-aktien lukkede torsdagen med et fald på 1,2 pct. i 37,92 kr.

DSV fik konkurrentnyt fra schweiziske Panalpina, der kom ud af årets første ni måneder med vækst i omsætningen, men tilbagegang i driftsindtjeningen. Omsætningen voksede 5 pct. i de første ni måneder af 2016. Til gengæld holdt selskabet ikke snor i indtjeningen, og det ordinære driftsresultat faldt med en femtedel.

DSV sluttede med et dyk på 1,3 pct. til 463,50 kr.

GN OG JYSKE PRESSET

Nederst i C20 var det GN Store Nord og Jyske Bank, der klarede sig værst med fald på henholdsvis 2,9 pct. og 3,1 pct.

For GN lod stemningen om selskabet til at være påvirket af, at selskabet onsdag aften tabte retssagen mod konkurrenten Plantronics om konkurrenceforvridende aktiviteter, mens selskabets præsentation på EUHA-konferencen heller ikke imponerende, vurderer ABG Sundal Collier.

Jyske Bank var der ifølge flere iagttagere intet særligt nyt ude om, der kunne forklare kursfaldet.

Uden for C20 var der comeback til biotekselskabet Onxeo, der faldt kraftigt onsdag efter en tabt retssag. Torsdag stoppede aktien blødningen og genvandt meget af det tabte ved at stige 5,7 pct. til 11,20 kr.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen