Berlingske Business

Torm-aktionærer får fingrene i skruen

Tormrederi
Rederiet Torms oprindelige aktionærer må onsdag morgen se værdier fordufte som dug fra solen fra deres aktiedepoter. Foto:

Rederiet Torms oprindelige aktionærer må onsdag morgen se værdier fordufte som dug fra solen fra deres aktiedepoter.

Rederiaktien falder hele 51,5 pct. fra morgenstunden til blot 0,15 kr. Det svarer til en samlet markedsværdi på 14,4 mia. kr.

Kursfaldet skal ses i lyset af, at hele 95 mia. nye aktier har ramt børsen. Aktierne er opstået som led i selskabets restruktureringsaftale og er for nyligt tegnet af en række kreditorer til 0,058 kr. stykket. Dermed sidder de oprindelige Torm-aktionærer på blot 0,8 pct. af selskabet.

fa

ADW

Udvandingen sker, fordi kapitalfonden Oaktree har tilført skibe til Torm for til gengæld at få en betydelig ejerandel, mens en række af Torms banker er gået med til at nedskrive en del af gælden.

Selv om den kraftige udvanding har været kendt længe, har Torm-aktien i de seneste tre måneder ikke desto mindre handlet til mellem 0,28 og 0,89 kr. og dermed langt over værdien af rederiets aktiver. Værdien af aktiverne korrigeret for gæld efter restruktureringen er således cirka 824 mio. dollar.

- Hvis man omregner det (aktiver korrigeret for gæld, red.) til NAV per aktie i danske kroner, så svarer det til cirka 0,06 kr., hvilket er væsentligt under den nuværende børskurs, noterede rederiets formand, Flemming Ipsen, i sin beretning til generalforsamlingen i starten af juli.

TORM

Rederi

Også investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen har tidligere advaret de oprindelige aktionærer i Torm om en for høj værdiansættelse af de oprindelige aktier.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen