Berlingske Business

Topotarget gafler store udenlandske biotek-eksperter ved emission

Topotarget gafler store udenlandske biotek-eksperter ved emission - 1
Topotargets adm. dir. Peter Buhl Jensen kalder resultatet ”fantastisk positivt”. Foto:

Selvom interessen for det danske biotekselskab Topotarget var større end ventet, tør adm. dir. Peter Buhl Jensen ikke kalde den vellykkede aktieemission et vendepunkt for den samlede biotek-branche.

Topotarget kunne i dag udløse spændingen og melde om en fuldtegnet kapitaludvidelse. Mens den danske biotekbranche den seneste tid holdt vejret i spænding, er det lykkes selskabet at rejse godt 133 mio. kroner.

Topotargets adm. dir. Peter Buhl Jensen kalder resultatet ”fantastisk positivt”.

”Det føles godt, og det er dejligt at have fået den tillid. Det er et utrolig, væsentligt styrkepunkt for Topotarget, for det giver os styrke til at nå det, vi gerne vil. Vi skriver i vores announcement, at emissionen var fuldtegnet, men den var faktisk overtegnet. Ikke alle, der havde købt rettigheder kunne få, hvad de ville have”, siger Peter Buhl Jensen.

Han er særligt begejstret for, at der blandt de nye investorer er store udenlandske biotekeksperter. Hvem de er, kan han dog ikke fortælle.

Endnu ikke vending
På trods af den vellykkede kapitaludvidelse vil Peter Buhl Jensen dog ikke kalde det et vendepunkt for den danske biotekbranche.

”Man kan ikke tage det som et udtryk for, at investorerne nu tør satse på biotek igen. Det kommer an på en risikovurdering. Det er individuelle sager, der bliver bedømt af investorerne, og man kan ikke tale om en positiv optimisme. Markedet er barsk, og der er stadig meget lidt appetit på risiko”, siger han.

Peter Buhl Jensen bliver bakket op af director i SEB Enskilda og biotek-ekspert Troels Larsen:

”Det er positivt for branchen, at det kunne lade sig gøre. Men fremadrettet vil man stadig se, at investorerne vil være selektive”, siger han.

Positivt for branchen
Også biotekselskabet Symphogen glæder sig også over, at emissionen lykkedes. Det siger selskabets adm. dir. Kirsten Drejer.

”Alt godt inden for biotekbranchen er dejligt. Det er en af de brancher, der er blevet ekstra hårdt ramt, fordi den er mere risikofyldt. At det her lykkedes for Topotarget, kan jeg kun glæde mig over og samtidig håbe, at det vil smitte af på hele branchen”, siger hun.

Men lige som Topotargets direktør er hun forsigtig med optimismen, og derfor vil selskabet endnu ikke gå på Børsen.

”Jeg tror ikke på, at markedet er vendt endnu. Der er mange børsnoterede biotek-selskaber, der skal have vind i sejlene, før jeg tror, at vi kan gøre os gældende. På sigt vil vi gerne, men jeg tror, vi skal hen til 2011, før det bliver relevant. Vi er klar til at gå på Børsen, når markedet tillader det”, siger Kirsten Drejer og tilføjer, at Symphogen har kaptital indtil slutningen af 2011.

Topotarget kom på Børsen i 2005 og brød dermed flere års børstørke.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen