Berlingske Business

Topdanmark-aktien tager største hop siden 2008 og sætter rekord

Forsikringsselskabet Topdanmark.
Foto:

Investorerne er tilsyneladende meget tilfredse med det regnskab, som forsikringsselskabet Topdanmark torsdag har offentliggjort.

Omkring klokken 15.30 stiger aktien 8,7 pct. til 309,40 kr., hvilket er største stigning på én dag siden 2008. Det er samtidig højeste kurs nogensinde.

Topdanmarks regnskab for 2017 viste et overskud på bundlinjen på 1733 mio. kr.

Det er en fremgang fra sidste års resultat på 1534 mio. kr., og samtidig overgår det selskabets egen prognose om et resultat på mellem 1500-1600 mio. kr. og analytikernes forventning på 1684 mio. kr.

- Forbedringen skyldes især afløbsgevinster i fjerde kvartal 2017 samt et lavere niveau af storskader og vejrligsrelaterede skader end forudsat, siger koncerndirektør i Topdanmark Lars Thykier i en meddelelse.

Topdanmark

Han peger på, at det forsikringstekniske resultat viste en markant forbedring, mens investeringsafkastet omvendt faldt.

- Det er et stærkt regnskab, hvor kun investeringsafkastet trækker lidt ned, men det er også altid en joker, siger Mikkel Emil Jensen, der er aktieanalytiker i Sydbank.

- Men når man ser på den forsikringsmæssige drift, er der fremgang på toplinjen og godt styr på omkostningerne, og sammenkoblet med en periode med få vejr- og brandskader så ser man det her pæne resultat.

- En del af det er held, men selv når man isolerer for de elementer, som Topdanmark ikke selv kan styre, så ser vi en rigtig god skadeskontrol, siger han.

Topdanmark vil for første gang udbetale et direkte udbytte til sine aktionærer. Udbyttet foreslås på 19 kr., hvilket er markant højere end ventet. Analytikere adspurgt af Ritzau Estimates ventede 14,95 kr. i udbytte per aktie.

Topdanmark

Udbyttet svarer til en payout-ratio på 98,7 pct. Forsikringskoncernen har en udbyttepolitik om at udbetale mindst 70 pct. af overskuddet til aktionærerne.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen