Berlingske Business

To Wall Street-chefers aktier stiger med milliardbeløb

Wallstreet
Topcheferne i JPMorgan Chase og Goldman Sachs, henholdsvis Jamie Dimon og Lloyd Blankfein, har i 2016 kunne se en stigning på sammenlagt 314 mio. dollar (2 mia. kr.) i deres aktieporteføljer.Foto: Stephen Chernin (TH) og Eric Piermont 

Topcheferne i JPMorgan Chase og Goldman Sachs, henholdsvis Jamie Dimon og Lloyd Blankfein, har i 2016 kunne se en stigning på sammenlagt 314 mio. dollar (2 mia. kr.) i deres aktieporteføljer.

Det skriver Financial Times.

Det står i stor kontrast til de 18 bedst betalte chefer i internationale banker, som sidste år tjente gennemsnitligt 4 mio. dollar (25,5 mio. kr.) på deres aktie- og optionsordninger.

Efter Donald Trumps valgsejr i november steg amerikanske bankaktier kraftigt, hvilket er hovedårsagen til de høje indtjeninger. Goldman Sachs steg med 24 pct. i de sidste syv uger af 2016, mens JPMorgan Chase steg med omkring 20 pct. i samme periode.

Jamie Dimon er verdens bedst betalte bankdirektør med en lønpakke på 28,2 mio. dollar (180 mio. kr.) for andet år i træk, mens Lloyd Blankfein tager tredjepladen med 22,3 mio. dollar (142 mio. kr.) bagved Morgan Stanley's topchef, James Gorman, med en lidt større lønpakke på 22,5 mio. dollar (143,5 mio. kr.).

De amerikanske topchefer tjener i gennemsnit 12,5 mio. dollar (79,6 mio. kr.) om året, sammenlignet med de europæiske topchefer som tjener 8,5 mio. dollar (54,1 mio. kr.).

»En af de fælder som banker hurtigt kan falde i, er at tro, at penge er den eneste måde at tiltrække talent. Der er belæg for, at flere penge opfordrer dem (topcheferne, red) til at opføre sig på en mindre hensigtsmæssig måde,« siger Paul Lee, chef for selskabsledelse i Aberdeen Asset Management, til Financial Times.

FILES-US-STOCKS-MARKETS-OPEN

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen