Berlingske Business

Tirsdagens obligationer: Små reaktioner på flere overraskelser

Trods flere nøgletalsoverraskelser fra både eurozonen og USA var udsvingene på obligationsmarkederne i Europa og herhjemme meget begrænsede tirsdag.

I eurozonen var det særligt et fald i inflationen og en stigning i væksten, der var i fokus, mens der fra USA blev budt på et noget stærkere tal for forbrugertilliden end ventet.

Herhjemme endte renten på den tiårige danske statsobligation næsten uændret i 0,46 pct.

Inflationen i eurozonen viste sig i løbet af formiddagen uventet at være aftaget til 1,4 pct. på årsbasis i oktober fra 1,5 pct. måneden før, mens analytikerne havde ventet et uændret niveau.

Samtidig overraskede eurozonens BNP-vækst positivt med en stigning på 0,6 pct. på kvartalsbasis i tredje kvartal mod ventet 0,5 pct. af analytikerne ifølge Bloomberg News, og udviklingen i arbejdsløsheden viste også positive takter.

Fra USA viste nøgletal ud på eftermiddagen den største forbrugeroptimisme i 17 år efter en stigning i forbrugertilliden til 125,9 i oktober fra 120,6 i september.

- Det er kombinationen af mange nye job, lav arbejdsløshed og stigende realløn, der hiver amerikanernes mundvige opad. Samtidig er aktiekurserne på rekordniveauer, og renterne er lave, konstaterer cheføkonom Jacob Graven fra Sydbank.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen