Berlingske Business

Til mental kamp mod finanskrisen

aviskrise_artikel.jpg
Kedelige og triste avisartikler om finanskrisen er gift for medarbejdernes motivation, mener direktør Lars Nonbye fra Odder. Foto:

En direktør fra Odder vil have medarbejderne til at parkere al snak om finanskrise uden for virksomhedens dør. Han begynder dagen med at klippe alle artikler om krisen ud af aviserne.

En direktør for et skiltefirma i Odder vil have den gode stemning tilbage og have medarbejderne til at parkere al snak om finanskrise uden for virksomhedens hoveddør. Nu skal medarbejderne se mere lyst på tilværelsen. Blandt andet begynder han dagen med at klippe alle artikler om krisen ud af dagens aviser.

Artiklerne bliver lagt i en kasse, som medarbejderne kan få adgang til, når det er fyraften. Tiltaget er et af flere, der skal få medarbejderne til at tænke positivt og på sigt involvere sig mere i virksomhedens udvikling.

”Finanskrisen rammer os alle på det mentale plan forstået på den måde, at vi gennem medierne løbende bliver bombarderet med krisejournalistik. Det er også reelt nok. Men hvis det kan give en mat stemning i virksomheden, kan det få en selvforstærkende effekt, som vi gerne vil kæmpe imod. Derfor vil vi signalere, at vi tænker positivt, og ikke vil lade os påvirke, før krisen virkelig kommer til os. Vi ved godt, krisen er der, men vi vil ikke acceptere, at den kan dræbe os mentalt, alene fordi vi tænker defensivt,” siger administrerende direktør Lars Nonbye fra Ole Nonbye A/S.

Virksomheden er den største skilteproducent i Skandinavien. En branche, der også er ramt krisen.

Nu kan medarbejderne selvfølgelig vælge at gå på internettet og besøge avisernes hjemmesider og alligevel opdage krise-historierne. Men han har også iværksat andre initiativer, som skal få humøret og kreativiteten hos medarbejderne på ret køl igen.

Han har blandt andet fået trykt selvklæbende mærkater med et glad budskab, som uddeles til kunderne. Han har oprettet en gruppe på Facebook, ”Nonbye - No til finanskrisen”, hvor interesserede kan støtte sagen. Et nye kodeks foreskriver, at virksomhedens medarbejdere ikke må begynde kundemøder med at tale om finanskrisen, og hvis nogen siger ordet ”krise”, så skal medarbejderne i stedet svare ”muligheder”.

Det er ikke første gang, at virksomhedens ledelse går til kamp mod krisestemning blandt medarbejderne. For seks år siden stod virksomheden i økonomiske på problemer til halsen på grund af skærpet konkurrence på markedet. Udover at fyre den daværende økonomidirektør gik ledelsen også dengang offensivt til værks overfor medarbejderne ved at skrue op for informationerne til medarbejderne. På møder og med ugentlige nyhedsbreve blev de informeret om den faretruende situation og udviklingen i Ole Nonbye A/S for at øge deres forståelse og tilfredshed midt i den svære tid.

Den nye ledelsesstil viste sig at virke og stemningen var således bedret, da vendepunktet for Ole Nonbye A/S indtraf i 2004.

Læs også: Hjerne-Madsen forklarer finanskrisen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen