Berlingske Business

Tidligere topchef: Kapitalfondene har forbedret sig

Øvlinsen
»Der er kommet et gevaldigt løft i selvjustitsen og gennemsigtigheden. Kapitalfondene har igennem deres brancheforening DVCA langt mange data frem,« siger Mads Øvlisen. Foto:

Den tidligere Novo Nordisk-direktør Mads Øvlisen, der tidligere var en af de skarpeste kritikere af kapitalfonde, er blødt op og mener nu, at der er sket en forbedring.

Det skriver Jyllands-Posten.

Da fem kapitalfonde i året efter overtagelsen af TDC trak et ekstraordinært udbytte på mere end 40 milliarder kroner, medførte det voldsom kritik fra blandt andre Mads Øvlisen, der mente, at man skulle værne sig mod internationale kapitalfonde. Men kritikeren er blødt op og mener nu, at der er sket en forbedring, især når det kommer til kapitalfondenes åbenhed.

»Der er kommet et gevaldigt løft i selvjustitsen og gennemsigtigheden. Kapitalfondene har igennem deres brancheforening DVCA langt mange data frem,« siger Mads Øvlisen ifølge Jyllands-Posten.

Det nationale værn vil han heller ikke længere kæmpe for. Det ville være hyklerisk, når eksempelvis Novo Nordisks hovedaktionær Novo A/S er en af de mest succesfulde investorer i venturevirksomheder og startups verden over, mener han.

»Så basalt kan man sige, at hvis vi vil have lov til at ryste de andres æbletræer, så må de også have lov til at ryste vores,« siger han ifølge Jyllands-Posten og uddyber, at en dansk virksomheds overlevelse og bevarelse af et dansk udgangspunkt handler om meget andet end en kapitalfonds overtagelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen