Berlingske Business

Tidligere Microsoft-chef indrømmer insiderhandel

microsoft brian
Brian Jorgensen blev afsløret, fyret og sigtet, og de to medsammensvorne har begge kendt sig skyldige ifølge dokumenter fra en føderal domstol i Seattle. Foto:

En 32-årig tidligere Microsoft-chef har erkendt sig skyldig i insiderhandel efter at have tjent næsten 400.000 dollar på at handle med optioner før offentliggørelsen af børsfølsom information, skriver Bloomberg News.

Ved hjælp af aktieoptioner, disponible mobiltelefoner og bundter af pengesedler har han i ledtog med en medsammensvoren tjent store summer på at købe og sælge aktier forud for offentliggørelsen af Microsofts regnskab i juli, der haltede efter analytikernes estimater, og Microsofts investering i Barnes & Nobles, der sendte boghandlerens aktie 52 pct. i vejret.

Forud for regnskabet købte den medsammensvorne Sean Stokke put-optioner på Microsoft-aktier, der lod Stokke sælge aktierne med profit, når kursen faldt efter det skuffende regnskab. Svindlen gav et overskud på godt 195.000 dollar, godt 1,06 mio. kr.

pix-Stenskilt

Da Stokke via sms-beskeder fra Jorgenson fik nys om den planlagte investering i Barnes & Nobles købte han call-optioner, der indbragte 185.000 dollar, godt 1 mio. kr.

Brian Jorgenson var leder i Microsofts corporate finance- og investeringsafdeling og havde ad den vej fået adgang til de følsomme detaljer. Han blev dog afsløret, fyret og sigtet, og de to medsammensvorne har begge kendt sig skyldige ifølge dokumenter fra en føderal domstol i Seattle.

»Jeg er ked af det. Det var bare grådighed. Jeg fokuserede for meget på materielle ting. Det var en vildfarelse,« siger den 32-årige Brian Jorgenson, der beskriver sig selv som kristen, til Seattle Times.

pix-Ballmer-Gates

Ifølge Seattle Times skulle pengene bruges til at starte en hedgefond ved navnet BioHawks Investment Group.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen