Berlingske Business

Test af bankrådgivere kaldes nyttesløs

bankmoede_artikel_1.jpg
Test af bankens rådgivning giver ikke mening, når Finanstilsynet melder sin ankomst flere uger i forvejen, mener Forbrugerrådet. Foto:

Finanstilsynet melder sin ankomst to uger i forvejen, når rådgivning om investering skal til eksamen.

"De besøg har ingen mening. Bankerne har tid til at forberede sig og sætte den bedste rådgiver på sagen," siger Forbrugerrådets økonom Carsten Holdum til Jyllands-Posten.

Finansforbundet har tidligere dokumenteret, at op til 30 procent af fagforeningens medlemmer har prøvet at rådgive om et bankprodukt, som de ikke selv forstod. Sammen med flere uheldige eksempler på mangelfuld rådgivning, inden finanskrisen fejede de mest kreative investeringer af bordet, har det fået Finanstilsynet til at indføre en slags eksamen af rådgivningen i foreløbig 12 banker.

Forbrugerrådet er imidlertid ikke imponeret over, at bankerne bliver varskoet om, hvornår tilsynet kommer på besøg. Hidtil har Finanstilsynet ikke oplevet, at banken henter en specialist fra en anden filial, siger vicekontorchef Ulla Brøns Petersen til Jyllands-Posten.

"Hvis der er problemer i en bank, så vil de normalt afsløre sig selv under alle omstændigheder - ligesom nullermænd har det med at dukke op af krogene," siger Ulla Brøns Petersen til Jyllands-Posten.

Flere økonomi-professorer og finansielle eksperter efterlyser i avisen en rådgiverlov, der fastlægger forholdet mellem bankens rådgivere og kunderne. Det begrunder de blandt andet med, at God Skik-reglerne på området kan munde ud i en påtale - men ingen erstatning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen