Berlingske Business

Teslas milliard-bud på solceller straffes hårdt af investorerne

SOLARCITY-M&A/TESLA
Elon Musk. REUTERS/Rashid Umar Abbasi/File Photo Foto:

Tesla Motors investorer er ikke enige i CEO Elons Musk seneste plan om at opkøbe solcellefirma for 18,5 milliarder kr.

Galt eller genialt? Det spørger Tesla Motors investorer i øjeblikket sig selv, efter at Elon Musk tirsdag udmeldte sin plan om, at Tesla skal opkøbe solcellefirmaet Solar City, som Musk selv er aktionær i, for 2,8 milliarder dollar - eller 18,5 milliarder kr.

Elon Musk argumenterer for fordelene ved et vertikalt integreret Tesla-selskab, der både favner energiproduktion, lagring og transport. Men ExxonMobil producerer ikke biler, og General Mortors, borer ikke efter olie, pointerer Financial Times.

Og investorerne ser ud til at dele den opfattelse, da Tesla-aktien styrtdykkede med 13 pct. efter nyheden om Elon Musks opkøbsplan.

Musks' ide lugter derfor mest af alt af en regulær redningsplan for det gældsplagede Solar City, og selv om Elon Musk har lang line fra investorerne, har han måske alligevel presset citronen for meget denne gang.

Det vil tiden vise. Investorerne i både Tesla og Solar City skal godkende opkøbet, før det kan blive en realitet, og Elon Musk har meldt ud, at han ikke vil bruge sine egne stemmer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen