Berlingske Business

Tesco blev belønnet for regnskab i rødt, europæisk marked

FILES-BRITAIN-RETAIL-EARNINGS-BUSINESS-TESCO
Foto:

De europæiske aktiemarkeder sluttede med røde tal onsdag, hvor Tullow Oil og den britiske supermarkedskæde Tesco klarede sig bedst i det fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks.

Det britiske FTSE 100-indeks sluttede med et fald på 0,1 pct., mens CAC 40 i Paris gik 0,6 pct. tilbage, og det tyske DAX-indeks faldt 0,8 pct. I det brede paneuropæiske Stoxx 600-indeks blev der skåret 0,6 pct. af værdien.

Tesco, der er Storbritanniens største supermarkedskæde, gik mod strømmen onsdag, da investorerne sendte aktien op med 7,2 pct. til 225,40 pence efter regnskab for 2017/18, der blev offentliggjort fra morgenstunden.

Regnskabet viste, at supermarkedskæden er vokset 28 pct. på det justerede overskud til 1,64 mia. pund, hvilket var en kende over det, analytikerne havde ventet. Overskuddet var drevet af et øget salg af færdigretter og plantebaserede produkter, skriver Bloomberg News.

Britiske Tullow Oil blev sendt op med 6,6 pct. onsdag, hvor oliepriserne også tog et hop. Futures på den amerikanske WTI-olie steg 2,3 pct. til 67,02 dollar per tønde, og det er det højeste niveau siden 2014. Samtidig er den europæiske referenceolie, Brent, 2,2 pct. til 72,61 dollar per tønde.

Uden for Stoxx 600 kunne den italienske fodboldklub Roma glæde sig over, at de italienske fodboldspillere slog spanske FC Barcelona i den europæiske klubturnering, Champions League. Og den sejr sendte aktien i den italienske fodboldklub i vejret med 23,5 pct. onsdag.

De svenske banker var omvendt under pres onsdag, efter at Danske Bank tirsdag sænkede renten på bankens svenske boliglån på grund af stigende konkurrence fra nye spillere på markedet.

Det smittede negativt af på den danske banks konkurrenter i Sverige, og Handelsbankens aktie faldt 2,2 pct, mens SEB og Swedbank faldt henholdsvis 2,7 pct. og 2,4 pct.

I bunden af det fælleseuropæiske indeks sluttede schweiziske Barry Callebaut, der producerer chokolade for Nestle, der præsenterede et stærkt regnskab for første halvår af 2017/18, men samtidig advarede om langsommere vækst fremover, hvor selskabet blandt andet rammes af stigende priser på kakaobønner.

Aktien faldt 8,4 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen