Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

TDC på udkig efter flere Song-køb

TDCs tilbagegang på fastnettet skal bremses, men væksten skal hentes i udlandet. Derfor skal ingen blive overrasket, hvis TDC igen køber selskaber i udlandet i stil med svenske Song Networks, som TDC netop har overtaget.

Sådan lyder overskriften for TDCs Kim Frimer. Ny chef for kæmpeforretningen, TDC Totalløsninger, der leverer stort set alt på nær mobiltelefoni og har 12.000 ansatte. Kim Frimer har nu fået så meget overblik over sit nye ansvarsområde, at han tør melde ud, hvad han skal levere, efter hasteindsættelsen af ham på posten for TDCs største selskab i august.

Hjem fra Schweiz

- Fastnettelefonien er en forretning, der har oplevet nedgang de seneste mange år, men den udvikling vil jeg stoppe. Min opgave bliver at forsvare, hvad vi har i dag, siger Kim Frimer.

Han er hentet ind fra TDCs gigantinvestering i Sunrise i Schweiz, hvor han har været chef i over fire år. Frimer fik den store post efter Lars Torpe Christoffersen overraskende forlod chefstillingen for Totalløsninger i sommer.

Lars Torpe nåede at restrukturere den store fastnetforretning, hvilket kostede dyrt i TDCs store fyringsrunde sidste år, hvor 1.600 røg ud. Men han nåede ikke at fremlægge den plan, der skulle vise, hvordan TDC Totalløsninger skulle vende den negative udvikling, selskabet er i.

For som tidligere monopol på fastnettet, har TDCs konkurrenter stort set kun et sted at hente nye kunder, og det er i TDCs kundebase. Det har betydet, at TDCs fastnetforretning har været presset med fald i både kunder og samtaleminutter i flere år. Det gør ondt, da TDCs fastnetforretning henter store dele af TDCs indtjening.

Vækst fra udlandet

Men Frimers problem på hjemmebanen er, at han ikke kan være voldsomt aggressiv på fastnettet uden at løbe ind i øretæver fra myndighederne, der holder øje med TDC som tidligere monopol.

Derfor skal væksten hentes i udlandet, siger Frimer.

- Det er svært at skabe vækst i Danmark på fastnettet, så derfor ser vi meget seriøst på yderligere opkøb af forretninger som Song Networks i udlandet. Så dukker der noget interessant op, er vi parate. Vi vil for eksempel gerne ind i Østeuropa, for vi har en styrke i at være spiller nummer to i små lande, men der er ikke noget konkret på banen nu, siger han.

I Danmark lancerer Frimer snart en intern plan, der skal forhindre yderligere afmatning af fastnetmarkedet. Intelligente produkter, hvor mobil og fastnettet virker sammen, fast pris med frit forbrug, bedre service, bedre kundeoplevelser og flere TDC-butikker er vejen frem. Men prisen er Frimer ikke meget for at file på.

- Vi vil sørge for, at kunderne får værdi for pengene. jeg mener, at en kvalitetsoplevelse retfærdigør, at vi måske er lidt dyrere end konkurrenterne, siger Frimer uden dog at komme med eksempler på, at konkurrenterne ikke leverer kvalitet.

Han erkender, at selv om der er vækst i salget af ADSL internet, så opvejer dette salg ikke tabet på de færre fastnetkunder. Men kunderne vil, ganske som hos konkurrenterne, opleve løbende at få mere båndbredde for de samme penge, siger han.

IP som udfordring

Næste store udfordring for TDC er IP-telefoni, altså fastnettelefoni over internettet. I dag har mange netbrugere prøvet eksempelvis at kunne føre lange samtaler uden beregning over nettet med eksempelvis folk i udlandet. Der er med andre ord en forventning om, at IP-telefoni bliver billigt og dermed lægger yderligere pres på TDC.

- Vi kan i dag se, at IP-telefoni ikke er billigere for os at producere, og det generer os. Skulle vi omstille os til at tilbyde IP-telefoni landet over, taler vi om et stort milliardbeløb i investeringer. Jeg er overbevist om, at det vil komme, men overgangen vil tage tid. Vi går i gang med testkunder 15. december og vil lancere IP-telefoni næste år, siger Frimer.

Så Frimer, der har trådt stort set samtlige sine karriereskridt i TDC, har fået rigeligt at se til i TDCs største selskab.

Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen