Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

TCM Group-topchef: Børsnotering er et naturligt næste skridt

Svane Køkkener
Foto:

Det er et naturligt skridt at gå på børsen for køkkenkoncernen TCM Group, der sidste år blev opkøbt af endnu en kapitalfond.

Det fortæller selskabets administrerende direktør, Ole Lund Andersen, efter at selskabet, der blandt andet ejer køkkenbrandet Svane Køkkenet, mandag morgen meddelte, at det planlægger en børsnotering.

»Man kan sige, at det er et naturligt skridt. Vi har været ejet af kapitalfonde i mange år, og som sådan er man altid til salg. Vi har nået en række af de strategiske mål, og derfor har ejerne bag ønsket at undersøge muligheden for en børsnotering,« siger han til Ritzau Finans.

business

Selskabet, der er Skandinaviens tredjestørste køkkenproducent, er ejet af kapitalfonden IK Investment Partners, der købte TCM Group i 2016, og direktøren fortæller, at børsnoteringen sker på baggrund af et ønske fra kapitalfonden om at komme af med sine aktier i køkkenkoncernen.

Planen for børsnoteringen er derfor også, at det kun er de eksisterende aktier, som kapitalfonden ejer, der skal noteres, hvis det bliver til virkelighed. Det betyder også, at der ikke bliver tilført ny kapital til TCM Group, hvis selskabet børsnoteres.

VIL FORTSÆTTE STRATEGI

Ifølge den administrerende direktør er selskabets plan derfor også at fortsætte sin nuværende strategi. En børsnotering kan dog være med til at hjælpe virksomheden på længere sigt, da det bliver muligt at handle med aktier og at udstede nye, hvis der på et tidspunkt bliver et behov for ny kapital.

»Strategien er fortsat organisk vækst og vækst på opkøbssiden inden for det skandinaviske marked på kort sigt.«

»Vi har ikke nogle konkrete ting ud over den forsatte udvikling, men man kunne jo forestille sig, at der kunne være brug for yderligere penge i fremtiden, og så er det jo en mulighed at være på børsen,« siger Ole Lund Andersen og understreger, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogen planer om at udstede nye aktier efter børsnoteringen.

Per

I januar købte TCM Group den danske køkkenproducent Nettoline, og lige nu er der ikke flere konkrete opkøb i kikkerten. Selskabet holder fortsat øje med kommende opkøbsmuligheder, og det har også til en vis udstrækning mulighed for at slå til, hvis noget interessant skulle dukke op.

»Opkøbet af Nettoline har vi selv finansieret. Så om vi har midlerne afhænger helt af størrelsen af et muligt opkøb,« siger Ole Lund Andersen.

Bestyrelsen, direktionen og andre medarbejdere ejer også aktier i TCM Group, og dem ønsker de at beholde. Dermed skal de ikke sælges ved en eventuel børsnotering, og Ole Lund Andersen henviser til det kommende børsprospekt, hvor der vil være flere detaljer om planerne og ejerforholdene.

Ud over Svane Køkkenet ejer TCM Group også brands som Tvis Køkkener, Nettoline, Kitchn og private label-mærker. Selskabet havde i 2016 en omsætning på 600 mio. kr. og et ordinært driftsresultat på EBITA-niveau på 86 mio. kr.

Til sammenligning havde den svenske konkurrent Nobia, der blandt andet står bag køkkenfirmaerne HTH og Invita, en omsætning på 12,65 mia. svenske kr. i 2016 for hele koncernen. Nobia Denmark havde en omsætning på 1,75 mia. danske kr. sidste år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen