Berlingske Business

Sydbank-regnskab med ny strategi koster 1,6 mia. på aktiekursen

Investorerne tog ikke særligt i pænt mod tirsdagens regnskab fra Sydbank, hvor både selve tallene og bankens nye strategiplan skuffede aktieanalytikerne, der havde forventet mere i godteposen.

Sydbank-aktien faldt med hele 9 pct. til 221 kr., og det betød samtidig, at markedsværdien af Aabenraa-banken faldt med 1,6 mia. kr. til 16,4 mia. kr.

Sydbanks strategi de næste tre år går blandt andet på at mindske omkostningerne med 50 mio. kr. om året, mens basisindtjeningen samtidig skal øges med et tilsvarende beløb hvert år.

Jyske Bank kalder planen for realistisk og ambitiøs, men alligevel er der en vis form skuffelse, da der var ventet mere.

- Selv om der er tale om minimumtal, er det skuffende. Indtjeningen skal stige med 50 mio. kr. årligt, men konsensus på det område ligger på over det dobbelte, siger senioranalytiker Thomas Eskildsen fra Jyske Bank til Ritzau Finans.

 

Kigger man på selve regnskabet for tredje kvartal, var der heller ikke de store positive overraskelser. Banken nedjusterede forventningerne til basisindtjeningen for 2015 og venter nu en flad udvikling i forhold til sidste år. Tidligere ventede Sydbank en svag stigning i indtjeningen.

Særligt tre punkter skuffer, hvis man spørger Thomas Eskildsen.

- Gebyrindtægterne skuffer, og det gør beholdningsresultatet og handelsindtjeningen også. Det er et udtryk for svage finansielle markeder med lav aktivitet. Det har været svært at dække sig ind på den front i tredje kvartal, siger Thomas Eskildsen.

- Gebyrindtægterne er formentlig ramt af nogle af de samme ting, som de andre banker også har mærket. Nemlig lavere aktivitet på realkreditlån og investerings- og opsparingsprodukter, siger han.

Det store kursfald for Sydbank-aktien betød samtidig, at aktien tirsdag var den dårligst præsterende aktie blandt samtlige selskaber på fondsbørsen i København.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen