Berlingske Business

Svensk kometaktie dykker efter kritisk analyse

FINGERPRINT CARDS-FPC/COMPETITION
ARKIVFOTO. Foto:

En dugfrisk salgsanbefaling fra det norske børshus ABG Sundal Collier har torsdag sendt aktien i Fingerprint Cards ud på en glidebane.

Ved 10.40-tiden er Fingerprint-aktien, der blev næsten 17-doblet i værdi sidste år, bakket med 4,7 pct. til 404 svenske kr.

ABG skriver ifølge det svenske nyhedsbureau Direkt, at Fingerprint Cards på længere sigt kan ende med en markedsandel på bare 5-10 pct., eller markant under selskabets egen forventning til markedsandelen i 2016 på 50-70 pct. Det skyldes, at amerikanske Qualcomm og en hær af asiatiske konkurrenter står klar til at tage deres bid af markedet for teknologi til genkendelse af en persons identitet ud fra fingeraftryk.

På den lange bane venter ABG desuden, at EBIT-marginen vil blive udvandet til anstændige 8 pct. ved en markedsandel på 10 pct. I 2015 var EBIT-marginen på 29,9 pct.

FINGERPRINT CARDS-FPC/COMPETITION

Når det kommer til selskabets omsætning, så spår ABG et fald til 2 mia. svenske kr. om ti år mod 2,8 mia. svenske kr. i 2015. I 2016 spår ABG, at omsætningen vil vokse til 5,9 mia. svenske kr., hvilket i givet fald vil være et stykke under Fingerprints egen prognose om et salg på 6,5 og 8,5 mia. svenske kr. I 2017 venter ABG indtægter på 4,4 mia. svenske kr.

Overskuddet per aktie ventes at stige til 21 svenske kr. i 2016 fra 12 svenske kr. sidste år. Herefter ventes overskuddet per aktie at bakke til 11 svenske kr. i 2017, og fra 2020 og fremefter viser modellerne et overskud på 2 svenske kr. per aktie, rapporterer Direkt.

ABG's kursmål for Fingerprint-aktien er 200 svenske kr. - eller cirka halvdelen af markedskursen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen