Berlingske Business

Storinvestorer vil holde Snap ude af de ledende indeks på Wall Street

SNAP-IPO/
En sammenslutning af nogle af de største institutionelle investorer i USA sætter sig imod, at Snap Inc., den nynoterede aktie, der har fået en vild start på børslivet, bliver en del af de toneangivende indeks såsom S&P 500 og MSCI USA. Foto:

En sammenslutning af nogle af de største institutionelle investorer i USA sætter sig imod, at Snap Inc., den nynoterede aktie, der har fået en vild start på børslivet, bliver en del af de toneangivende indeks såsom S&P 500 og MSCI USA.

En sammenslutning af nogle af de største institutionelle investorer i USA sætter sig imod, at Snap Inc., den nynoterede aktie, der har fået en vild start på børslivet, bliver en del af de toneangivende indeks såsom S&P 500 og MSCI USA. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Det er Council of Institutional Investors (CII), der tæller hundredvis af investorer og kapitalforvaltere blandt sine medlemmer, som stiller sig imod Snapchat-ejerens potentielle indlemmelse i de store indeks.

Det skyldes, at Snap Inc. kun har noteret sine A-aktier, som ikke giver stemmeret til selskabets generalforsamling.

»De udnytter offentlige markeder, men giver ikke offentlige aktionærer noget at sige«, siger Amy Borrus, vicechef hos CII, til Reuters.

pix-Snapchatjubel

Både S&P Dow Jones og MSCI, der driver de større indeks, siger til Reuters, at de vil se nærmere på Snap Inc. i de kommende måneder og derefter tage stilling.

Med til at spænde ben for Snapchat-selskabet kan også være krav om, at firmaer skal give overskud. Det gør firmaet bag den populære app ikke.

Det forhindrede dog ikke selskabet i at tiltrække sig enorm opmærksomhed omkring sin børsnotering sidste uge. På de første to dage steg aktien knap 60 pct. fra sin noteringskurs, inden den mandag faldt tilbage med 12 pct. Efter værdistigningen står selskabet til 27,5 mia. dollar - 193 mia. kr.

Snap-stifterne på børsen i New York

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen