Berlingske Business

Stor omsætning giver de mest sikre aktier

Aktieskolen: Omsætningen i en aktie er en vigtig faktor. Del 1.

At udviklingen i aktiekursen er vigtig, når man skal beslutte sig for at købe en bestemt aktie er ret oplagt.

Men et andet forhold, som alt for mange ignorerer, er aktiens omsætning. Altså hvor meget den pågældende aktie handles.

Omsætningen i en aktie har betydning på flere måder. Først og fremmest er en vis omsætning i en given aktie en forudsætning for at kunne skille sig af med den igen til en acceptabel kurs. I sjældent handlede aktier kan der være stor forskel på købs- og salgskurser (»kursspread«), og det betyder, at man i værste fald har tabt et større beløb allerede i samme øjeblik, man har trykket på købsknappen.

Hvis man for eksempel overvejer at købe aktier i Expedit, Gyldendal eller Brdr. Klee, skal man være helt sikker på ikke at fortryde købet, idet man vil være nødt til at acceptere en salgspris, som er mindst ti procent lavere end den pris, man selv havde givet få minutter tidligere.

Ud i den blå luft

De første ti-femten procentpoint, en sådan aktie stiger med, forsvinder altså ud i den blå luft, og det bør man have i tankerne, når man overvejer at købe sådan en forholdsvis illikvid aktie. Og der kan faktisk findes meget værre eksempler. Sidste onsdag var den bedste købspris på en aktie i KIF Håndbold Elite 27,80, og det skal ses i forhold til den seneste lukkekurs på 42. I sådan en aktie starter man altså med at have tabt næsten halvdelen af investeringen i samme øjeblik, man køber aktien.

Forklaringen er, at der kun er ganske få købere og sælgere i disse aktier, og uden konkurrence om prisen bliver prissætningen ikke særlig god. Det understreges af, at forskellen mellem købs- og salgsprisen for de meget omsatte C20-aktier normalt er på mindre end en halv procent.

Med mindre man køber en aktie med henblik på at holde fast i den gennem lang tid, skal man derfor være meget opmærksom på, hvor meget den omsættes, hvis ikke man vil risikere at miste en væsentlig del af en eventuel kursstigning til »spreadet«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen