Berlingske Business

Stor interesse for fusioner og opkøb er godt tegn for aktierne

De europæiske aktiemarkeder buldrer af sted, og Danske Bank ser tegn på, at det kan fortsætte.

De europæiske aktiemarkeder buldrer af sted, og Danske Bank ser tegn på, at det kan fortsætte.

Bankens chefstrateg Frank Øland skriver i en kommentar, at der er stigende M&A-aktivitet (opkøb og fusioner), og at det plejer at være et positivt signal for aktiemarkedet. Shell offentliggjorde en stor en af slagsen onsdag med et købstilbud på 47 mia. dollar på britiske BG Group.

- Det viser, at selskaberne tror på fremtiden, når de investerer og køber op. Det er et godt signal om, at virksomhederne kan se værdi i at købe op, og det støtter op om, at det fortsat er attraktivt at investere i aktier. Et stigende M&A-niveau har traditionelt været et positivt signal for aktiemarkedet, skriver Øland.

Danske Bank

Goldman Sachs kom tidligere i dag med en rapport, hvor investeringsbanken forventer, at selskaberne i det europæiske aktieindeks Eurostoxx 600 i år vil bruge 22 pct. mere på M&A i år end i 2014. Det skyldes lave finansieringsomkostninger, stærke balancer hos selskaberne og tiltagende tro på den europæiske økonomi.

Den svagere euro er samtidig med til at gøre europæiske aktiver mere attraktive for udenlandske købere.

- Som investor kan det være risikabelt at satse på at kunne ramme opkøbsemner i håb om at score en gevinst. Selv om der er spekulationer om, at et selskab kan blive købt op, er det jo ikke sikkert, at det bliver til noget. Og så risikerer man, at aktien pludselig falder markant. Vi foretrækker selskaber, der underliggende har en god investeringscase, og så gør det ikke noget, hvis de også har en snert af opkøbspotentiale i sig, skriver Frank Øland.

1000 kroner i sedler. Ialt er her fotograferet 250.000 kroner.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen