Berlingske Business

Største kursfald i tre år: Kosmetikgigant straffet for reklamesnyd

ESTEE LAUDER-RESULTS/
Amerikanske Estée Lauder fik onsdag kurssmæk i USA, GLOBAL BUSINESS WEEK AHEAD Foto:

Amerikanske Estée Lauder fik onsdag kurssmæk i USA, selv om selskabet opjusterede og slog analytikernes forventninger i forbindelse med sit regnskab for tredje kvartal.

Kosmetikkoncernen indrømmede og undskyldte nemlig samtidig for, at koncernen i forbindelse med reklamer for nogle af dets produkter har manipuleret med påstande om nogle testresultater. Og det straffede investorerne onsdag med det største fald i tre år.

- Vi har for nyligt erfaret, at nogle test forbundet med visse produkters reklamepåstande gennem en tid med vilje er blevet ændret af en mindre gruppe medarbejdere, udtaler topchef i Estée Lauder, Fabrizio Freda, i en meddelelse.

d

Den noget kryptiske melding indeholder ikke nogen oplysninger om, hvilke produkter det drejer sig om, men selskabet forsikrer, at der ikke er tale sundhedsrisiko forbundet med manipulationen.

Fremadrettet vil selskabet lave om på nogle af sine reklamepåstande. Både småt og stort, som det hedder.

På regnskabssiden så det ellers godt ud for Estée Lauder. Den justerede omsætning i tredje kvartal endte på 3,37 mia. dollar mod ventet 3,24 mia. dollar blandt analytikerne ifølge Bloomberg News. Det var endda over det mest optimistiske bud på 3,31 mia. dollar.

Købmagergade i København

Også bundlinjen var bedre end ventet, da den justerede indtjening per aktie endte på 1,17 dollar mod ventet 1,07 dollar. Estée Lauder løftede samtidig på forventningerne til hele regnskabsåret til en indtjening per aktie på 4,38-4,42 dollar mod analytikernes bud på 4,37 dollar.

Aktien i Estée Lauder faldt onsdag med 8,5 pct. til 132,59 dollar. Aktien gik dog en anelse tilbage i eftermarkedet, hvor investorerne sendte den 0,7 pct. op til 133,50 dollar.
/Ritzau/Finans

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen