Berlingske Business

Stille marked bag aktiernes superstart på 2009

Stille marked bag aktiernes superstart på 2009 - 1
Foto:

Tilsyneladende begynder danske aktier 2009 i hopla, men kursstigningerne skal tages med et gran salt, for der er meget lav aktieomsætning bag stigningerne.

Med en stigning i det ledende C20-indeks i dag på op til 4,2 pct. er danske aktier tilsyneladende i voldsomt hopla på den første handelsdag i 2009. Virkeligheden er bare, at der absolut ikke er nogen garanti for, at kursstigningerne kan holde.

Kursstigningerne viser, at der er flere købere end sælgere. Men der er nu reelt ikke ret mange købere i markedet, og endnu færre sælgere.

"En del investorer har nok valgt at reducere deres aktiebeholdninger noget inden julen, og de går så ud og køber aktierne ind igen nu. Det er naturligvis positivt at markedet stiger, men vi er nok nødt til at vente et par uger, før der rigtigt kommer likviditet i markedet, og før vi kan se om kursstigningerne kan holde," siger Mads Zink, chef for salestrading hos Danmark suverænt største børsmægler, Danske Bank, til Business.dk

En perlerække af kurshop
Kursstigningerne ser ellers imponerende ud. Godt en halv time før børsmarkedet lukker er både biotekvirksomheden Genmab og Carlsberg oppe med mere end 10 pct., og NKT med næsten 10 pct., mens Bang & Olufsen er hoppet i vejret med næsten 23 pct. Også hårdt plagede banker som Amagerbanken, Fionia Bank og Vestjysk Bank er i dag hoppet i vejret med mellem 20 og 28 pct.

Blandt de få tabere er TDC, der på den sidste handelsdag i 2008 hoppede i vejret med næsten 7 pct. under usædvanlig stor omsætning, mens aktien i dag er dykket med hele 16 pct. Dermed opretholdes det mildest talt usædvanlige handelsmønster i den store men illikvide teleaktie, der gennem hele 2008 er steget på den sidste handelsdag i hver måned, for så efterfølgende at falde på den første handelsdag i den følgende måned.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen