Berlingske Business

Stigende optimisme gav pæne plusser på europæisk aktiemarked

De europæiske aktier kravlede langsomt opad mandagen igennem, og så blev konklusionen moderate stigninger til de største indeks på kontinentet.

Det hele startede ellers lige så nervøst, som tilfældet var i Danmark, men hen over dagen blev stemningen bedre og bedre, efterhånden som investorerne fik sig tygget sig igennem positive nøgletal fra Kina, der blev offentliggjort lørdag.

- Vi har set en del indikatorer på, at Kinas økonomi forbedres. Det ser ud til, at vi er gennem den værste frygt omkring Kina, og økonomien er igen opadgående. Det er godt for de europæiske selskaber. Jeg forbliver bekymret omkring værdisætningerne i Europa, selv om det ser ud til at pengepolitisk støtte opvejer for det netop nu, siger Andrea Williams fra Royal London Asset Management til Bloomberg News.

FTSE 100-indekset i London steg med 0,3 pct., mens CAC 40 i Paris løftedes med 0,7 pct., og det tyske DAX-indeks steg med 0,3 pct.

Det spanske sundhedsselskab Grifols, som har købt en blodtransfusionsdiagnoseafdeling af schweiziske Novartis for 1,68 mia. dollar, var i fremgang dagen igennem og endte 4,8 pct. højere på børsen i Madrid.

Novartis, der med aftalen har gennemført sit største frasalg siden 2007, nød desuden også positiv afsmitning af nyheden. Novartis-aktien steg med 0,9 pct.

I Storbritannien led mediekoncernen BskyB et stort tab, efter at selskabet har mistet rettighederne til at sende den prestigefyldte fodboldturnering Champions League og lillebroderen på live-tv. BskyB-aktien dykkede med 10,9 pct. i London.

ITV, der deler rettighederne med BskyB, faldt med 1,6 pct.

Vinderen af udbuddet, BT Group, har vundet rettighederne i tre år fra 2015 og frem, og det koster 897 mio. pund - eller omkring 8 mia. kr. Det er et højt bud, siger de to tabende parter, men BT Groups aktie steg alligevel med 0,5 pct.


Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen