Berlingske Business

Stærk ordreindgang bag Vestas-aktiens march

Vestas_march_Business
Vestas-aktien er steget dramatisk siden november 2012. Foto:

Risikoen i vindmølleaktien er blevet mindre, fordi forretningen bliver mere strømlinet, vurderer aktieanalytiker.

En stærk ordreindgang er en af hovedårsagerne til, at Vestas-aktien mandag bevæger sig omkring kurs 100 for første gang siden oktober 2011.

Det vurderer aktierådgiver Jesper Bamberger fra Nordea over for Ritzau Finans.

»En af de ting, vi kan knytte til stigningen, er, at Vestas har haft en rigtigt solid ordreindgang, og det reducerer risikoen lidt i aktien. Det ser ud til, at flere gerne vil placere ordrer hos Vestas, fordi de er mindre bekymrede for Vestas' finansielle position, som tidligere har gjort, at man gik uden om det danske selskab,« mener Jesper Bamberger.

Vindmølleaktien stiger mandag formiddag omkring 2,4 pct. til 99,9 kr., efter at den umiddelbart efter børsåbning sneg sig op på 100,3 kr.

Til sammenligning lukkede aktien i november sidste år i 24,07 kr.

»Vestas har skiftet spor fra ren vækst til restrukturering, og det ser ud til at være en succes. De sælger fra og strømliner forretningen, og det vil munde ud i bedre pengestrømme og bedre lønsomhed,« fortæller Jesper Bamberger.

Han mener, at der er teknisk modstand omkring kurs 100, men aktien kan sagtens fortsætte den gode trend og stige yderligere.

»Det er mit bud, at vi skal længere op, når en aktie som Vestas har momentum som nu, hvor der er positive markeder. Men der vil helt sikkert også komme udsving frem mod 21. august, hvor Vestas aflægger regnskab. Her bliver det spændende, om det kan leve op til forventningerne,« siger Jesper Bamberger.

Vestas har i andet kvartal indtil videre sikret sig ordrer med en samlet kapacitet på omkring 1300 megawatt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen