Berlingske Business

Spil om millioner på aktier – helt uden risiko

07BUSNasdaq-1.jpg
Leg med en halv million fiktive kroner i Berlingske Business’ aktiespil og vind en rejse til New York med besøg hos Nasdaq-børsen på Times Square. Foto: Jason Szenes /EPA.

Godt nyt til dem, som har en aktiehaj gemt i maven, men som ikke tør risikere hele familieformuen på dumdristige spekulationer.

Berlingske Business har i samarbejde med Nordea udviklet spillet Aktiemanager, hvor hobby-spekulanter kan købe og sælge fiktive aktier – helt uden risiko for at miste huset, bilen, kajakken eller ægtefællen. Spillet er gratis, og vinderen får betalt en tur for to til Nasdaq-børsen i New York.

26BUSDaytrader-Tom-Hougaard.jpg

Sådan fungerer det

For at være med, skal man oprette sin profil på Aktiemanager med sin e-mail og et selvvalgt brugernavn. Når det er gjort, får man stukket 500.000 fiktive kroner i hånden, som man skal bruge til at købe ind for.

Værdipapirerne i spillet følger virkelighedens markeder. For at gøre spillet så realistisk som muligt, skal hver spiller have ni forskellige værdipapirer – syv aktier, en investeringsforening og et certifikat, så det mest muligt kommer til at ligne den virkelighed, som Nordea rådgiver deres kunder i. Når man ikke har alle pengene liggende et enkelt sted, stiller det større krav til spillerne, fordi de ikke bare kan være heldige med én aktie og vinde hele spillet og turen til New York.

aktiehandel

Når porteføljen er dannet, og du har givet den et fængende navn, og spillet begynder, kan man løbende følge med i, hvor meget afkast ens investeringer har givet, og hvor tæt man ligger på aktiespillets førsteplads.

Aktiemanager er – netop – et managerspil, hvor man sætter sit »hold« for en hel børsdag ad gangen. For hver runde afspejles kurs- udviklingen i værdipapirerne i spillet, således at deltagernes porteføljer stiger og falder i værdi. Man kan hver dag efter børsmarkedernes lukning foretage handler i spillet, så man er klar med den mest optimale holdopstiling, når markederne er åbne igen den efterfølgende børsdag.

Spil med om turen til Nasdaq-børsen i New York her

Ingen daytrading

Aktiemanager understøtter dermed ikke daytrading, hvor man fisker efter gevinster i løbet af en handelsdag. Og ifølge chefrådgiver hos Nordea Michael Borre, der har været med til at udvikle spillet, er daytrading ikke nødvendigt i fiktiv aktiehandel.

»Det er vores vurdering, at det for langt de fleste investeringsstrategier er tilstrækkeligt at kunne skifte sine aktier ud på daglig basis. Herudover er det en helt speciel disciplin at handle frem og tilbage flere gange om dagen, og det tror jeg faktisk ikke, at der er særlig mange i det her spil, som er interesserede i. Og inden for en dag er det også sjældent, at der kommer de helt store kursændringer, medmindre der sker et eller andet helt ekstraordinært afgørende i aktien,« forklarer han.

Ifølge Michael Borre er interessen for aktiehandel hos privatpersoner stigende. Med Aktiemanager kan man prøve kræfter med det risikable pengespil uden at miste sin formue, hvis man investerer i den forkerte aktie.

På grund af den risikofrie model rådgiver Nordea også spillerne af Aktiemanager til at tage store risici – modsat i virkelighedens verden.

»Nu er det jo et spil, hvor det gælder om at komme til tops og vinde rejsen til New York. Folk har ikke noget at miste. Så derfor vil jeg råde dem, som vil komme højt op på spillets rangliste, til at gøre det modsatte af, hvad vi ellers råder folk til i virkeligheden: Vælg de aktier, som virkelig kan rykke, og hvor risikoen derfor også er større,« lyder rådet således fra Michael Borre.

Har du lyst til at spille med? Så klik her og slip din indre Aktiemanager løs

Vovehals eller forsigtigper - vinder du spillet Aktiemanager?

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen