Berlingske Business

Spekulanter gambler i vildskab på fingeraftryk

Fingerprint
Svenske Fingerprint Cards, der producerer teknologi til bekræftelse af biometriske fingeraftryk, er blevet genstand for heftigt spekulation fra private investorer. Foto:

Den svenske teknologiaktie Fingerprint Cards pisker op og ned på den svenske børs. Samlet set er aktien steget med over 1000 pct. på 12 måneder. Private investorer sender aktien ud i store svingninger med »utålmodige penge« og opkøbsrygter.

Spekulationer, rygtestorme og sækkevis af utålmodige penge. Det er hovedingredienserne i den kraftfulde cocktail, der de seneste uger har kastet den svenske teknologiaktie Fingerprint Cards ud i nærmest balstyriske svingninger. Aktien er blevet handlet både op og ned med 10, 20 og 30 pct. fra dag til dag uden medfølgende logiske forklaringer. På de allermeste heftige handelsdage kunne den gennemsnitlige ejertid i aktien tælles i sekunder og minutter.

Fingerprint-aktien er samlet set steget med over 1000 pct. på blot 12 måneder. Torsdag morgen præsenterede selskabet en omsætning for tredje kvartal, der med en stigning på hele 1358 pct. sammenlignet med 2014 faktisk overgår stigningstaksten i aktien. Og Fingerprints direktør pegede da også i sin regnskabspræsentation på, at aktien blot har fulgt udviklingen i selskabets salgsfremgang.

Når selskabet er blevet en af Nordens mest foretrukne spekulationsaktier, skal forklaringen på lange stræk findes udenom Fingerprints åbenlyse vokseværk på omsætningen. Den primære årsag til, at aktien pisker rundt fra A til Z, er, at det stort set udelukkende er privatpersoner, der har kastet sig ind aktien. De store institutionelle investorer holder sine »lange penge« på sidelinjen. Samtidig bliver der dagligt hældt benzin på rygtebålet i forskellige debatfora rundt omkring i cyberspace med spekulationer om, at internationale giganter vil have fingre i det svenske selskab.

GERMANY-FRANKFURT

»Når der er mange utålmodige penge i spil, så giver det meget store udsving. Derudover bliver aktien debatteret meget heftigt på forskellige fora - også i Danmark. Jeg vil tro, at der er 25-50 indlæg hver eneste dag om den her aktie. I Sverige er tallet sikkert 10 gange så stort. Der sidder forskellige investorer på de her fora og spreder historier á la: Jeg har lige hørt, at Samsung er på vej ind. Og der er måske er nogle, som har svært ved at kende forskel på reelle nyheder og rygtestrømme,« siger Per Hansen, der er investeringsøkonom i Nordnet.

At investorerne i Danmark er hoppet om bord i Fingerprint, kan aflæses ved, at Danske Bank ifølge Bloomberg kontrollerer over fem pct. af selskabet og dermed er den næststørste ejer af aktier i den svenske IT-virksomhed.

Fingerprint Cards, der producerer teknologi til bekræftelse af biometriske fingeraftryk, blev grundlagt i 1997 og landede året efter på den svenske børs. I mange år levede selskabet en nogenlunde stille tilværelse og er først for alvor begyndt at tjene penge i år.

pix-Fingerprint

For to år siden blev Fingerprint uforvarende viklet ind i en større skandale, da en falsk nyhed om, at den sydkoreanske elektronikgigant Samsung ville købe det svenske IT-selskab for 650 millioner dollar, landede som en bombe midt i børsmarkedet. Aktiekursen bragede øjeblikkeligt i vejret med 50 pct.

Den falske historie om det påståede opkøb blev hurtigt til en politisag, men for Fingerprint gjorde historien som sådan ingen skade på selskabets renommé. I stedet blev der blot tilført lidt ekstra krydderi og kolorit til den samlede fortælling om selskabets fremmarch.

Ifølge Per Hansen kan investorernes syn på Fingerprint-aktien groft sagt inddeles i to hovedkategorier.

»Investorerne er delt i to lejre. Det ene hold siger: Det her lugter af noget, der på et tidspunkt inden længe bliver ramt af en stor nedtur. Den anden lejr vil sige: Opturen er kun lige begyndt,« siger Per Hansen.

Fingerprint Cards har en markedsværdi, der ligger lige i omegnen af 23 mia. kr. Det er omtrent 10 mia. kr. mere end den danske ingeniørkoncern FLSmidth.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen