Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

Spænding om strategien stjæler fokus for A.P. Møller-Mærsk

aaa
Foto:

Regnskabstallene for andet kvartal træder i anden række, når A.P. Møller-Mærsk fredag morgen aflægger halvårsregnskab for 2016.

Langt vigtigere for stort set alle iagttagere - blandt både aktionærer, analytikere og pressen - er om der slippes noget som helst ud om den strategiproces, den lyseblå koncern overraskende satte i gang 23. juni samtidig med fyringen af topchef Nils Smedegaard Andersen.

Nu står Søren Skou ved roret både i Mærsk-gruppen og i den vigtigste division, containerrederiet Maersk Line, og det er op til ham, sammen med bestyrelsen, at lægge den nye kurs. Men der slippes næppe meget nyt allerede i regnskabet, som falder godt 45 dage efter chefskiftet.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

SPÆNDING MEN IKKE FORVENTNING
»Der kommer højst sandsynligt ikke noget om strategien fra Mærsk. Men alligevel er alt fokus rettet mod det,« siger analytiker Ricky S. Rasmussen fra Nykredit til Ritzau Finans.

Mærsk-formand Michael Pram Rasmussen lovede i juni nyt om strategien "før udgangen af tredje kvartal", og det lægger ifølge analytikeren op til en udmelding ved selskabets kapitalmarkedsdag 22. september i København. Men det ændrer ikke på, at alle holder nøje øje med alle nyheder, der kan sige noget om retningen.

»Alle sidder og venter på strategiudmeldingen, så selv hvis Mærsk bare kommer med fremtidsudsigter for de enkelte forretningsområder, vil de blive tolket i forhold til det. Og jeg kan love for, at der vil blive spurgt til det ved telekonferencen,« siger Ricky S. Rasmussen.

På grund af det store strategifokus - og det faktum, at alle er klar over, at alle Mærsks større divisioner er voldsomt udfordret af markedsforholdene - vil der være mindre fokus på driftsresultaterne, som derfor kan svinge mere end normalt uden at give en voldsom kursreaktion.

BRITAIN-OIL/

LINES MARKED SVÆKKET
For Maersk Line er der dog alligevel lidt spænding om, hvor hårdt rederiet er ramt af de pressede fragtrater. På den ene hånd ligger raterne igen meget lavere, hvis man kigger et år tilbage, og konkurrenter som OOCL og Hapag-Lloyd har fremlagt driftsunderskud for de seneste uger.

På den anden side var raterne bedre i andet kvartal end i første, og rederiet ventes fortsat at have sænket sine omkostninger takket være positionen som branchens største.

I snit regner analytikerne dog med, at Maersk Line vil give et lille underskud på bundlinjen i kvartalet, men gættene svinger fra et minus på næsten 400 mio. dollar til et plus på 160 mio. dollar ifølge tal indsamlet af Ritzau Estimates.

BM

LIDT BEDRE TIDER FOR OIL
Maersk Oils udsigter er til gengæld forbedret kraftigt siden første kvartal, hvor resultaterne ikke var så dårlige som frygtet. Analytikerne har føjet en halv milliard til det forventede driftsoverskud i år i divisionen i forhold til for tre måneder siden, også takket være lidt bedre udsigter for olieprisen.

For APM Terminals og Maersk Drilling er der lidt mere stabilitet i forventningerne, men ligesom med Maersk Oil høj interesse for, om divisionerne har en fremtid inden for A.P. Møller-Mærsk. Hvorvidt regnskabet giver nogen som helst afklaring om det spørgsmål, vil blive afsløret fredag morgen omkring klokken 8.00.

jeppe

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen